torsdag 10 april 2014

Take a step back in time, come for a journey

En lördagseftermiddag strax innan solnedgången drar jag mej bort från folkmassorna vid shoppingstråken och går ner till kanalen. Där är det alldeles stilla, bara en och annan husbåtsägare, ett par änder och några studenter som dricker öl vid baren som är öppen. Jag går runt alla byggnaderna, läser på skyltarna, tittar på tegelstenar och funderar över hur det var här för 200 år sedan, i industrialismens vagga. Ju tystare och folktommare det blir, desto lättare är det att känna tidens vingslag och flyga iväg. Man kan nästan höra dånet, sorlet, från en riktig hamn, skepp med tunga varor, brus och sot och rök.











5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har gjort en fantastisk kanaltur med narrow boat. Helhäftigt!

Monica sa...

Vad det är fint där och fin stämning, tänker på det då och då, igår faktiskt:-) och tittade på fotona därifrån när vi satt med de fina ugglemuggarna och jag donerade till småfåglarna och fick fina minibroscher på dem, åh vad S tyckte de var underbara och har dem som juveler. Det fina caféet gillade jag:-).
En båttur får vi ta, det såg jättetrevligt ut!
Här vi Slussenrenoveringen har nu hittats ett 1600-talshus med inredning mm och det förvånar att det fanns den typen av vackra hus där, jag är förvånad att så mycket jämnats med marken här, var ju inte så otroligt länge sedan.

Steel City Anna sa...

Lena i Wales: det skulle jag också vilja göra nån gång!

Mamma: det är ett trevligt ställe och det kaféet är nästan alltid öppet, blir bar på kvällen :)

Jani sa...

Vackert! En fin plats att besöka lite då och då.

Steel City Anna sa...

Jani: Tycker jag med, man kommer bort från stress och larmet från stan på en gång fast det är så nära.