söndag 10 juni 2018

Sommarpromenad




Åh, det är hundkäx överallt. Jag blir glad ända in i hjärtat av dem. Sommarängar. Jag blir en liten flicka på väg att plocka blommor. Vallmon har också kommit och värmen är på väg tillbaka.

Visst är det något med de första sommardagarna, att livets alla somrar blir en? Kanske är det ett tecken på att medelåldern stundar ... jag är på samma gång finklädd i blommig klänning på skolavslutning, strosandes över broarna i Stockholm i blått milt ljus efter att ha dansat mej trött, ung student med ryggsäcken full av böcker beredd för den sista tentan, och den som jag är nu, på väg att bli 36 år, jag känner inte riktigt igen mej när jag tittar mej i spegeln, vet inte riktigt vem jag är denna sommar. Det kan nog vara nyttigt. Men jag är alla de andra annorna, och långt inne finns ännu en liten bestämd tjej som blir kvillrande glad av att hitta en blåklocka.

Jag såg filmen I feel pretty för ett tag sen och det var just en scen om de kavata flickor vi alla en gång var. Det var fint.

2 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Hundkäx är verkligen fina och somriga blommor.
Just den här tiden på året är ju Sverige ljuvligt med alla blommor och den lummiga grönskan.
Du får dansa fram i sommarsverige. :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: det är så himla vackert här. Jag tänker på det hela tiden.