söndag 3 juni 2018

Några fler intryck

Det är otroligt hett här nu, men det är en torr hetta. Jag har ofta tänkt på skillnaden mellan fuktig och torr kyla och fuktig och torr värme. Jag har aldrig fryst så in i märgen som i England och heller aldrig svettats så mycket som där. Jag svettades mer en mulen 20-gradig vårdag där än i 30 grader här. Det var bara intressant att uppleva teorin i praktiken.

En annan sak - Stockholm har växt så in i Norden! Det är så otroligt mycket mera människor än som jag minns det. På det stora hela tycker jag nog att det är positivt.

Småpratar gör man inte nej. Jag glömmer bort det hela tiden. Särskilt barn ser helt vettskrämda ut. Jag sa till en liten flicka som försökte mata en kanin att har du sett att det ligger två kaninungar i den busken? Hon stirrade på mej som om jag vore livsfarlig.

Till sist - kaffet är inte bara dyrt utan kopparna är pyttesmå! Jag har kanske blivit Starbucks och Costa-skadad. Men vad hände med liten, mellan och stor? Här finns bara apdyr och mini. Man vill väl ha en latte eller en cappuccino i ett stort glas eller ordentlig mugg?

Nu ska jag ut och simma i en sjö - något annat som knappt går att göra i England.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Eller så väljer man ”regular size” ( jo det brukar ju stå på engelska på menyn) och får som svar: - Vill du lägga till 5 kr så får du en extra dubbel super duper large? Ungefär sä ;-)

Välkommen till Sverigelandet! När bodde du här sist?
Jag håller med om att småprata, nej det gör man ju inte. Eller om man säger ursäkta om man råkar knuffa till någon lite så går folk nästan i försvarsställning istället för att enkelt svara det gick bra eller liknande.

Hm, Stockholm är överfullt tycker jag som bor i en lagom stor svensk stad. Där hus och lägenhetspriser är någorlunda acceptabla och cykelavstånd till det mesta. På 2,5 timmar är vi både i Stockholm, Göteborg och Oslo. Ungefär sä länge som en del pendlar varje dag.... :-)

Unknown sa...

Stockholm är fortfarande vackert, men lite för stort för mig, måste vara outhärdligt vid 30+. Då får man ta färjorna ut till skärgården eller som du åka ut på vischan och hoppa i närmaste sjö. bättre det än Mälaren som är så full av det ena och det andra.... Förr kunde man fiska mitt inne i stan.

När jag beställer kaffe, begär jag en dubbel! Det brukar gå bra, men svindyrt är det.

Steel City Anna sa...

Nilla: Roligt detta med kaffet! Ingår det påtår går det bättre men det gör det inte så ofta tycker jag även fast en liten kopp kostar lika mycket som en mugg med två öron stor som en hink med latte gör på Costa :)

Jag lider inte alls av värmen. När det var 30 grader i Sheffield höll jag på att smälta bort helt. Men en annan sak att jobba och trängas på bussar och så förstås. Förskonad från det än så länge!

Steel City Anna sa...

Anonym: Hej och kanske välkommen också? Jag har som dröm att så småningom flytta till en mindre stad. Men just nu så är Stockholm platsen där jag har flest vänner och familj i Sverige och just nu behöver jag dem extra mycket.

Jag har inte bott här sedan 2005. Även om jag har varit här på besök så är det en annan sak att bo här nu och se det från den vinkeln. Tycker också att det är mycket mer folk nu än när jag var här sist i november.

Jag tror jag får börja ta med mej kaffetermos ;)

Anonym sa...

Småpratar, ha ha nej tyvärr. Inte heller ler eller säger hej till någon man möter när man t. ex är ute och går. Neej de flesta ser jättesura ut om man råkar komma i deras väg samt allmänt på bussar och t-bana. I min erfarenhet är det tvärtom så att barn i allmänhet är mer öppna än vuxna.

Ja kaffe är dyrt, har jämt tyckt man får en onödigt stor kopp,!?, haha :) Visst kan termos funka om man har möjlighet att släpa runt på en.

Steel City Anna sa...

Anonym: termos och ryggsäck får bli min melodi :) jag småpratar på iallafall :)

Anonym sa...

Åh, Det gör du rätt i! :)

Anne-Marie sa...

Fattar inte riktigt varför folk är så livrädda för att prata med andra i Stockholm.
Så är det inte riktigt ute på mindre orter i Sverige.
Har en god vän som bor i Stjärnsund i Dalarna och där pratar man mer mer varandra.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: Nej, det är lite konstigt. Inte så i och för sej att man gick och hälsade på folk i Sheffield city heller, men i den lilla byn jag bodde sist gjorde man verkligen det. Och när man möts på en smal väg så känns det lite konstigt att låtsas som att folk inte finns. Stockholmare är himla bra på det.