tisdag 9 juli 2013

Sommarmusik

Jag lyssnar på så många sommarpratare jag hinner. Det är kul också att se vilken musik folk väljer. Kom att fundera över vilken jag själv skulle välja om jag fick ha tio låtar att illustrera mitt liv, om jag hade ett väldigt kronologiskt sommarprat alltså. Här kommer mina - vilka skulle ni välja?

Tidig barndom och oförstörd optimism:


Lågstadiet och mimande under roliga timmen i Mimmi Pigg-tröja och tajts (eller säkert var det ski-pants):


 Plötsligt musikalkärleksuppvaknande i mellanstadiet:


Högstadiet var Alanis för mej. Vad passar väl bättre för den ironiska generationen än denna låt.


Gymnasiet var bara Beatles och ingenting annat.


Min korta men intensiva period i Stockholms nattklubbsliv får illustreras av Eminem. Nästan alla kunde hela texten. Roliga minnen.


Många tårar av olycklig kärlek gräts och många relationer ältades till Jewel.


När det bar av till England första gången spelades det brittisk indie-pop för hela slanten.


Den här låten spelade vi efter bröllopet.


Och nu, just nu, finner jag tröst hos Johnny Cash.






3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, herremin, så svårt!
Men filurig idé!

Öht tycker jag att musiken i dom sommarprogram jag lyssnat till, varit rent ut sagt bedrövlig, men jag inser också att jag kanske inte tillhört rätt målgrupp?

Nu ska jag verkligen fundera på din fråga och även länka hit, så fler får nåt att klura på.

Monica sa...

Det var en väldigt bra låtlista med bra illustrationer, väntar på programmet:-). Själv tycker jag att det är svårt att sätta ihop en lista men fick idéer av dig.

Steel City Anna sa...

Elisabet: Det har varit ganska varierande musik i år, mycket svenskt dock. Gardell sa ju att musiken skulle vara kort hellre än bra, så han hann prata riktigt länge :)

Mamma: Om jag hade ett riktigt sommarprogram skulle jag bara spela psalmer, mest för att reta folk :)