söndag 2 oktober 2011

En söndag i oktober

Idag har jag gått en riktig långpromenad - i sol hade jag tänkt mej, efter gårdagens 28 grader och stekheta sol hade jag planerat långsamt flanerande längs porlande bäck samt liggande på gräsmatta. Det var så torrt igår, flera veckor utan regn har det varit nu, och löven smulade sönder sej skrev jag igår och såhär ser det ut:
Brunt, prassligt, söndersmulat
Värmen höll i sej men himlen var täckt av gråvita moln som vid femtiden blev mörka och tillhandahöll duggregn. Fuktigheten var nog så hög den kunde bli. Men en liten stund i gräset blev det i Endcliffe Park med en glass:
Inte ofta man ser picknickfiltar i oktober. Hela parken var full av folk!
Sedan drog jag ut på en ordentlig vandring i skogen (förvisso engelsk skog med en meter bred stig, trappsteg och bänkar, men ändå) efter makens beskrivningar, han springer den här vägen ut mot Peak District var och varannen dag - det är inte alls så långt sa han, men det var det.

Grindstugan
Jag gick ungefär halva Sheffield Round Walk idag (kartorna 9, 1, 2 och 3) och det var fantastiskt att känna doften av skog och mossa så nära stadens brus, en och annan avlägsen bil hördes av och an blandat med tjocka skogsduvors kuttrande.
Skyltar, finns det också i skogen. och två stigar att välja på, en lite bredare och en vanlig. Jag tar den vanliga, jag känner mej äventyrlig.
Även för den äventyrlige tillhandahölls trappor i skogen, det finns ju gränser för vad man kan förväntas orka med
Vid Forge Dam hängde blåsvarta moln så nära att jag borde kunna sträcka upp handen och nudda vid dem, ljuset och luften ändras, det blir en nästan magisk stämning. Jag smsar till maken att låna en bil och komma och möta mej "vid korna", och tycker att det ganska roligt att vi har ett sånt ställe när vi bor mitt i en stor stad. Korna är inte där men i den öde hagen i ösregnet hittar han mej och ger mej skjuts hem.
Inga kossor längre
Precis innan regnet
Väl inomhus lagar jag rotmos och fläsk med löksås och det är kolmörkt men balkongdörren är öppen för ännu är det riktigt varmt i luften, men friskt, av regnet. Alla grannarnas dörrar är också öppna. Någon spelar jazz, en annan dammsuger.

3 kommentarer:

Monica sa...

En riktig äventyrspromenad:-)

Steel City Anna sa...

Ja, och nu hittar jag så att jag kan gå hela Sheffield Round Walk :)

Monica sa...

Ja det får du göra med mig med:-)