lördag 10 juli 2010

Sockervaddsnatt

Sommarnatten är varm. Jag har hamnat på puben West Street Live ungefär vid midnatt där bandet spelar så högt att det inte är nån ide att prata med varandra.

If I lie here, would you lie with me and just forget the world ...



Istället står vi och betraktar folk, precis vid ingången, bredvid baren. Jag har precis gått på damtoan som både saknade sits och lås på dörren och sett att ganska många kvinnor dessutom går ut utan att tvätta händerna. Detta får mej av okänd anledning på gott humör. Det är trångt och mörkt trä, pints fylda till bredden och kitchiga reklamposters på väggarna. Några unga tjejer dansar provocerande. Ett oräkneligt antal män i 45-årsåldern står tyst i grupper om tre och sneglar över axeln på damerna som kryssar fram till bardisken. De är tunnhåriga, har minst en tatuering och finskjorta och jeans. En överförfriskad kvinna med igelkottsfrisyr ställer sej i mitten av en sådan liten grupp och drar upp hela sin neonturkosa maxiklänning över huvudet och ropar 'vad sa ni nu då!' samtidigt som hon skrattar hejdlöst och hennes generade väninna drar henne i armen. Det luktar hårsprej och hur många kvinnor som helst har gigantiska sockervaddsfrisyrer, leopardmönstrade tunikor och vitrosa läppar och stora örhängen och tuggar tuggummi. Män som inte tillhör finskjortsgruppen står istället en och en och blickar ut i horisonten i långt grått hår, skinnväst och boots.

Såhär ser det inte ut i Stockholm riktigt va, säger min engelske kompis och ler klurigt. Nej, säger jag. Och det är verkligen synd.

När bandet spelar Sheffieldska Artic Monkeys 'Mardy Bum' så dansar alla sockervaddsfrisyrer och Britney spears tjejer och finskjortegubbar hemtraktsstolt tillsammans och det är så fint. När jag går hem tänker jag att ingen plats på jorden är så välkomnande, förlåtande och prestigelös, varm och rakt på sak som Sheffield.

Nah then mardy bum betyder ungefär nu då får du skärpa dej, tjurskalle. Face on betyder att vara på dåligt humör, men man kan också säga att man sätter på sej ansiktet när man sminkar sej - I'm putting my face on. En ganska poänglös låt som jag älskar just på grund av det, och för den sheffieldska dialekten.

Inga kommentarer: