torsdag 30 april 2009

Valborg och Full Monty

Igår gick filmen The Full Monty på Channel 4, och förutom att detta är en utomordentligt charmig och rar film så är den dessutom inspelad i Sheffield. Mycket har förändrats sedan filmen spelades in, men visst känner man igen sej! Jag tror att igår var fjärde gången jag såg filmen och nog första gången jag verkligen förstod all sheffieldska inklusive svordomar. Det är lite ålderstigna svordomar i filmen men jag vet en tant som fortfarande uttrycker all förvåning med "Hell on fire!" som en tjej i filmen säger när Gary avslöjar att det kommer bli "full monty" på fredag. "Chuffin'" är ett annat gulligare svärord som också mest används av 50 plusarna nuförtiden.

Det blir inte mycket till Valborgsfirande för mej, trots att seden att fira helgonet Valborg faktiskt är brukligt lite varstans har jag läst på wikipedia. Här är det iallafall ingen som bryr sej och jag kan ju inte direkt gå ut på balkongen och tända en egen brasa ... Men glad Valborg på er därhemma iallafall!

2 kommentarer:

mamma sa...

Glad Valborg (hur säger man?)käraste barn! Just nu ska en eld tändas i Tullingeberg på ängen stod det i Centrum på anslagstavlan. Men inte säkert de får eftersom det är så torrt. I Centrum vimlade det av Tullinges nya generation, tror nästan alla småtjejer hade en blossande cigarett.
Tråkigt att se, informationen måste vara fel på något sätt. Händer att de ber mig köpa och då har jag en föreläsning om hur de bortopererade lungorna ser ut på patologen. De brukar lyssna intresserat:-) och säga, tack för du bryr dig. Och ikväll är det ju värsta alkoholnatten i Sverige. Och inga nattvandrande föräldrar, som jag sa förut, var en pappa ensam ute. Det är lite bättre koll på barn och ungdomar i England, i alla fall i Sheffield.
Vi har ätit het räkgryta, väldigt goda jordgubbar och gott kaffe sedan med kardemummaknoppar i skummade mjölken:-)Puss

mamma sa...

Tänkte just film, har du "Allt eller inget"? Den skulle jag vilja se idag när platserna är bekanta. Puss igen!