tisdag 14 april 2009

University of Sheffield



Det mest anrika av Sheffields två universitet, rankat som ett av världens hundra bästa och topp 20 i Storbritannien. Det tjusiga tegelslottet är den ursprungliga byggnaden från 1905 men nu är området gigantiskt. När jag var student här så tog det ibland 40 minuter att gå från en aula till en föreläsningssal. Jag var helt slut av att kånka alla böcker en hel dag och sen gå hem i backarna. Sheffield Student Union är fantastiskt och det anordnas ständigt aktiviteter, alltifrån resor till Skottland till fäktningslektioner, picknickar och påskpyssel. Man behöver aldrig ha en tråkig stund. Det finns dessutom massvis av student societies - jag var med i kören och Scandinavian Society. Studentklubbarna är också riktigt bra, jag är lite lessen för att jag nu blivit för gammal för dem! Men det är nog en svunnen tid. Aldrig trodde jag väl när jag pluggade här att jag skulle fastna i denna stad. Men så kan det alltså gå ... Jag rekommenderar universitetet varmt till alla som vill plugga i England. Sheffield är i en klass för sej som studentstad, man får en känsla av att city centret är gjort för studenterna med alla fik, barer, bibiliotek, bokhandlar, studentlägenheter och nattklubbar. Och lärarna var otroligt inspirerande och hade ibland rent av skrivit den kurslitteratur jag tidigare pluggat i Stockholm. Så välkomna hit!

1 kommentar:

Onsitelondon sa...

Det kanns som att jag varit i radioskugga x antal dagar men sa var ju inte fallet, men jag njot iaf av att slappa i solen och inte gora nat alls under pask..

Ar bilden langst ner pa sidan ny? Jag blev sa forvanad nar det kom en stor stooooor bild pa harligt gront och blommor..

:-)