måndag 6 april 2015

Peveril Castle

Det var länge sedan nu sen jag sist klättrade upp till den gamla borgen i Castleton som givit byn dess namn. Jag tycker inte särskilt mycket om höjder och här är det en riktigt brant väg att klättra upp för! Dessutom blåste det väldigt mycket den här dagen. Men visst är det värt det när man kommer upp!


Här fanns en gång fina rum och salar.
Modell av området som det såg ut en gång, nu är bara tornet, the Keep byggt 1174, kvar


Delar av den gamla medeltida salen






Dessa pojkar berättade för mej att det minsann var en 800 man stor arme på väg och att vi borde gömma oss

Det är trappsteg upp till borgen iallafall så det underlättar!
Här får man en bild av hur brant det är upp till borgen

6 kommentarer:

Monica sa...

Så vackert! Otroligt vackra foton! Verkligen brant men värt mödan, det är flera år sedan jag var upp på toppen, måste jag göra igen känner jag. Så grönt det är, skönt att se.

Elisabet. sa...

Ja, den promenaden kräver nog friska knän ,-) Vackra bilder - som alltid -. Har du tilldelats någon medalj ännu från turistbyrån i Sheffield?

Steel City Anna sa...

Mamma: jag blev riktigt yr på toppen av tornet och var tvungen att kravla ner för spiraltrappan tillsammans med en annan tjej som blev likadan och dessutom hade höga klackar på sej. Det gör jag inte om :)

Elisabet: inte än :) ja, friska knän är helt klart en fördel samt att man tycker höga höjder mest är trevligt.

Annika sa...

FINT!!!
Jag är som du, tycker inte om höjder heller. Men ibland klättrar man upp bara för att man vet att utsikten är så underbar. Det är värt det. Jag kan inte gå upp i fyrar, du vet där trappan slingrar längs väggarna och man ser rakt ner. HUA!! Jag får samma svindel som du fick.
Dina bilder är så fina!!

Steel City Anna sa...

Annika: Tack! Det är ett väldigt vackert ställe. Ja, sånna trappor är hemska! En del bygger så hemma för att spara plats men nej tack!

Anonym sa...

What beautiful photos!