torsdag 2 april 2015

Boktips


Jag fick boken "Historien om IKEA" i julklapp och nu har jag äntligen läst färdigt den. Det är ingen bok man glider igenom precis, språket är kompakt och många gånger högtravande så att man måste le (det citeras till och med ur Bibeln flera gånger). Julfesten i Älmhult berättas det om på detta vis: "Vad vi upplever är årets största händelse i IKEA Älmhult, en participatorisk högmässa, en sorts eftermiddagsjulotta, och kyrkoherden, nej läs översteprästen, är själv på plats." Män beskriver andra män med mycket stora ord, skulle stilen kunna kallas.

Men jag tyckte ändå mycket om boken. Jag är fascinerad av historien om detta småländska underverk och det var roligt att få veta mera om hur det började ("Jag frågade mej varför fattiga människor måste hålla till godo med fula saker?"). Samt att få höra hur detta med de billiga korvarna vid utgången blev en viktig del. Är det någon som har förstått sej på det mänskliga psyket, så är det Ingvar. Psykologer har han annars inte mycket för: "Jag har sökt hjälp t ex för min höjdrädsla. Vid besök hos två olika psykologer konstaterade jag att om någon av oss behövde hjälp så inte var det jag!"

Man lär sej ett och annat om både Sverige och världen på köpet. Flera gånger blev jag faktiskt rörd. Allra mest av huvudpersonen själv. Boken är absolut bäst i de delar där han är direkt citerad eller berättar själv. "Morfar hade i själva verket bara en stor kärlek på jorden och det var jag." Sådant fint och kärnfullt kan man läsa ofta. Man börjar nästan tro lite på detta med "Underbara framtid!" som är något av hans slagord. Läs och inspireras!

2 kommentarer:

Monica sa...

Jag ska köpa ett eget exemplar så båda far din och jag kan läsa. Jag trodde jag skulle hinna det hos dig men jag har ju så mycket att tänka på som Nanny till kissen:-). Förstår att den plöjer man inte igenom så snabbt som man brukar med böcker, lite så med Camillas bok också. Och många som uttalar sig om både den och denna har inte läst själva.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag kan ta med den här sen.