lördag 13 december 2014

Lista om julen

En liten lista om julen som jag fiskat upp från nätet nånstans.

1. Vilket datum klär du granen?
Så tidigt det bara går. Absolut till första advent. 
2. Vilka julmarknader brukar du besöka?
Den i Sheffield city förstås. Gärna också den stora marknaden på Chatsworth och den fina tyska julmarknaden i Leeds. Om jag kunde skulle jag åka runt hela december i alla små byar i Peak District och bara njuta av alla marknader.
3. Om du julpysslar vad gillar du bäst att göra då?
Dekorera pepparkakor och göra apelsiner med nejlikor. 
4. Brukar din stad/by pynta mycket eller lite?
Mycket! Stor gran vid stadshuset, julby i Peace Gardens, mycket julbelysning, julmarknaden längs hela gågatan.
5. Har ni tomte?
Nej, där går väl ändå gränsen när man firar utan barn. Fast vi brukar ha luvor på oss under klapputdelningen.
6. I vilka rum brukar ni ha julgardiner?
Inga alls. Julgardiner är ingen stor grej i England.
7. Vad gör du dan före dopparedagen? Inget särskilt, i år jobbar jag sent. Panikhandling av mat brukar dock ske någon gång under dagen/kvällen/natten. Tesco om hörnet har öppet 24 timmar om dygnet. Stängt endast på juldagen.
8. Vad är det viktigaste som du måste baka till jul?
Någonting med saffran i. 
9. Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Choklad, fin choklad. Mycket frukt och nötter.
10. Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?
Ja, sent på kvällen. Maken gillar det mer än jag.
11. Vem är det som julpyntar hemma hos er?
Det är utan tvekan jag och kommer så förbli!
12. Julknäcke eller vörtbröd? Inget går att få tag på här direkt. Har aldrig gillat varken det ena eller det andra särskilt så det gör inget.
13. Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Det vill jag verkligen inte helst men folk slutar ju inte att vara sjuka och behöva vård bara för att det är jul. Ofta har jag bytt bort julafton mot alla andra juldagar, kollegor med barn blir ofta glada för det. Men i år ska jag vara ledig julafton, juldagen och annandagen! Så tacksam för det. Dock är det nyttiga erfarenheter att se hur människor har det på julen i andra kulturer och situationer. Många är väldigt ensamma.
14. Hur ser din julfrukost ut?
Helst ganska lätt, man äter ju en hel del sen. Frukt, lussebulle, knäckemacka kanske.
15. Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av någon i din släkt? Att alltid riva löken i köttbullesmeten och steka löken mjuk i Janssons.

2 kommentarer:

Monica sa...

Fin lista och rolig att läsa, idag fick vi glögg som välkomsthälsning och den var så god, konstigt att jag aldrig tycker det annars, vi har den liksom bara för att den hör till, och den var alkoholfri även denna.

Steel City Anna sa...

Jag har nog aldrig smakat nån glögg jag faktiskt gillar. Men en flaska har vi till maken.