torsdag 16 juni 2011

Midsommartecken

Att midsommaren nalkas marker man pa lite av varje. Bara en enkel sak som att ga i mataffaren ar en upplevelse - det vimlar av jordgubbar, farska bar av alla de sorter, nypotatis, rabarber och sparris. Jag gillar verkligen att brittiska stormarknader ofta har ett tillhorande litet kafe som man kan pigga upp sej i innan man tar itu med sjalva handlingen - i Sverige finns det alltsomoftast Max Hamburgare eller en korvmoj pa parkeringen vilket inte ar fy skam det heller men snappet trevligare ar det att dricka te och ata scones med horder av gamla tanter. Min pensionarslangtan var synnerligen stark idag.
Sommartecken: Persikor och nektariner, hallon och roda vinbar, sparris, rabarber och nypotatis, nya sommarversionen av the Source duschkram, har som tvattas ofta i varmt sommarvader och blir 'brittle' - darav schampot, helt underbar lemonad, lyxigt kvallsfika.

Jag var pa Morrisons i Hillsborough och inhandlade smatt och gott efter en mycket lang dag och natt pa jobbet. Nar jag skramlade hem pa sparvagnen upptackte jag annu ett sommartecken - konduktoren hade kortarmad skjorta och shorts - sommaruniform. Och sa visslade han.

5 kommentarer:

Monica sa...

Åh härligt med alla frukter och bär, färger och smaker, vi äter jordgubbar varje dag eftersom de är så söta och goda nu. Kommer vi in i en regnperiod så kanske de inte alls smakar lika. När jag ser röda vinbären kommer jag på att jag ska hålla mig väl med Gerd på landet;-)

Trillingnöten sa...

Jag gillar sommaren! och alla bär och gott man kan köpa. Och färskpotatisen. Ojoj...det är en högtidsstund för mig minsann :) Men maken, hör och häpna, påstår att det inte alls är någon smakskillnad på "vanlig" potatis och färsk...jag vet inte vilken planet han är från. Smaklökar för potatis har han inte i alla fall...

Skogsviola sa...

Hej! Här kommer ett spår från en bloggare som startade ungefär samtidigt som du. Såg att du eller någon som kom från din blogg, hade varit inne på min blogg igår. Trevligt att få en hälsning från Sheffield, en stad som jag inte vet något om! Ett bra tillfälle att få veta mer!
Hälsningar!
Vendla alias Skogsviola

Steel City Anna sa...

Skogsviola: Välkommen hit! :) här skrivs det mycket om Sheffield!

Trillingnöten: Det ÄR skillnad, STOR skillnad :) Min kompis pappa har dock en teori att de tar gammal potatis i affären och rullar den i jord, tredubblar priset och säger att det är nypotatis :)

Mamma: Ja du, fyra askar röda vinbär kostade 60 spänn så du ska vara snäll mot Gerd :)

Monica sa...

Anna, är nästan så jag tror på den pappan:-) men nu köpte vi och det var skillnad i både smak och konsistens, små var de också, var de kom ifrån vet jag inte, Konsumköp;-). Jo Gerd har redan börjat prata om vinbären, men det dröjer ett tag innan de är mogna.