måndag 6 juni 2011

"Alla orter i Sverige är likadana. Det finns Ica, Coop och H&M överallt"

Maken har ännu inte kommit hem från jobbet och jag firar Moder Svea bäst jag kan i min ensamhet. Jag har lagat trerättersmiddag och haft på TV 4:as Nationaldagsfirande i bakgrunden som var nästan outhärdligt tråkigt. Roligt tyckte jag dock att det var att läsa "Därför gillar vi Sverige" i den här artikeln - bläddra fram till bild nummer 29. Den kommentaren stod ut lite från alla de som älskar naturen, Systembolaget och att gå på andra människors tomter.

Sparris med knaperstekt bacon och riven parmesan:

Honungsmarinerade klycklinglår med potatissallad, majs, grillad babypaprika och körsbärstomat:
 Hallontårta
TREVLIG NATIONALDAGSAFTON ÖNSKAS FRÅN ANDRA SIDAN NORDSJÖN!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är också en Anna som en gång bodde i Steel City (som student) - från 2005 till 2008, närmare bestämt - och därför kändes det riktigt kul att hitta till den här bloggen av en slump. Saknar stålstaden ibland, och de många Yorkshire-original som stod att finna där... En härlig plats, hoppas du fortsätter trivas!

Monica sa...

Vilket överdådigt och tjusigt firande:-) heja heja. Mannen bor i Södertälje ser jag, ja där sticker de ut lite mer och är lite roliga tycker jag. Allemansrätten börjar jag bli tveksam till när folk plockar alla blåbär och lingon på tomten ända fram till huset när vi inte är där och när Gerd är på sin så kikar en tant fram med rödavinbärshinken full på andra sidan bärbusken:-). Maj-Britt säger att hon förr kunde plocka 40 liter lingon bara på vår tomt när hon bodde där, vi hittar knapp ett.

annannan sa...

"Den svenska maten. Det ska vara pannbiff"är också en höjdare.

Trillingnöten sa...

Ja, det kan man ju vara glad för? haha...jag gillade också att man sa att "det inte finns några gangsters på gatan" :) Det är skönt tycker jag med!

Steel City Anna sa...

Hej Anna, vad roligt att du hittade hit! 2005 var jag också i Sheffeild, det kan ju hända att vi har träffats :)

Annannan: det är en av favoriterna! Just pannbiff är så roligt, jag vet inte riktigt varför, men det är en sån liten blyg maträtt liksom. Jag skulle mer kunna tänka mej nån göteborgare säga färska räkor eller nåt sånt, eller en norrlänning säga älgstek. Pannbiff, det säger på nåt sätt vädigt mycket i det lilla :)

Mamma: Jag har fått ett nytt perspektiv på detta med allemansrätt sen jag flyttade hit, det är lite av en myt det där att det skulle va så unikt och fantastiskt och helt av godo, man får vistas i naturen i andra länder också :)

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Fast det finns ju de där gangstrarna med bilder på Kungen :)

Monica sa...

Inte förrän nu såg jag det var hallon, trodde det var jordgubbar först:-), vilka stora härliga hallon, det godaste som finns:-)