fredag 17 juni 2011

An afternoon off

Jag jobbar till strax efter lunch, sen bär det iväg till stan. Jag styr raka kosan till Cafe 22a och deras underbara cheesecake. Vidare sätter jag mej vid Crucible Corner och beundrar det mjuka vackra gräset en lång stund. Därefter går jag en sväng genom Winter Gardens till Millenium Galleries och sätter mej och beundrar färg och form i ett av utställningsrummen. Jag gillar verkligen äppel och lök-bänkarna! Tar genvägen genom den lilla trädgården bakom galleriet, som nästan känns som en hemlighet, som ett litet andhål. Några äppelträd och häckar av rosor och lavendel. Här stannar livet till och hämtar andan. Sen går jag in på det stora biblioteket och hittar en mycket spännande anslagstavla om kvinnor i industrin det senaste seklet och framförallt under andra världskriget. Älskar fotografiet med sheffieldska texten 'Reight glad ta see thee' (very glad to see you). I Peace Gardens har ett bröllopssällskap kommit ut från Town Hall för att fotografera sej framför fontänen. Det är ganska kallt och det ser ut som de fryser. Mid-season-sales pågår för fullt och på väg hem tittar jag in på BHS på The Moor och hittar inte mindre än tre fina fynd för halva priset! Eftermiddagen avslutas med en stund i Devonshire Green.






















 Det var en gång ett land av ylle och linne, där alla kvinnor hade långt hår, och alla män hade mustasch. Så inleds program 2 i serien 'Hundra svenska år' som resten av kvällen ska ägnas åt. Speakerrösten är ren poesi, en timme per avsnitt. Rekommenderas!

6 kommentarer:

Monica sa...

Skön och vacker eftermiddag du haft efter långa dagar, vackra bänkar i Millenium, och den där lilla trädgården, har jag gått i då och då, så mycket vita rosor och lavendel tror jag inte finns nån annanstans och först tänkte jag att man inte får stanna där, det fina huset ser privat ut men sen såg jag studenter sitta på gräset och äta smörgås så jag stannade också, vad tidigt allt blommar där i år.

Monica sa...

Och roligt med så fina fynd:-)

Steel City Anna sa...

Det finns mycket fint i affärerna nu!

Isabell sa...

Ja, pannkaka ar ett svart ord.
Vad gott det ser ut pa cafet. Och fina somriga toppar du hittat.

Trillingnöten sa...

Underbar eftermiddag! Det kan ju inte bli bättre helt enkelt :) Hur lätt är det att förstå den Sheffieldska dialekten för dig nu?

Steel City Anna sa...

Isabell - Jag älskar det där kafeet! Det är så mysigt och aldrig har jag ätit godare cheesecake. Varje dag har de 'potato dish of the day' för ett bra pris, olika sorters rosti med dipsåser och stor sallad. Jag tar nästan alltid det oavsett vad det är för variant, alltid gott!

Trillingnöten: Det var verkligen en skön avslutning på vecka. Nu går den sheffieldska dialekten som en dans men vägen dit var lång :) Det är mest den äldre generationen som pratar den rakt av, ja som använder thee och tha istället för you, men jag råkar på en hel del sånna i mitt jobb :)