lördag 14 april 2018

Prinsesstårta

Jag gjorde min egen prinsesstårta när jag hade namnsdag för ett tag sen. Bottnarna gjorde jag själv och för en gångs skull blev de perfekta (tycker det är jättesvårt att få till dem) - här är receptet:

Vispa jättejättevitt så det värker i underarmarna 3 dl socker och 3 ägg. Blanda 3 dl mjöl noga med 1.5 tsk bakpulver. Liksom smek i mjölet himla försiktigt lite i taget i smeten och skvätt i sakta 1 dl hett vatten. Grädda i 175° i 30 minuter.

Sylt köpte jag men den är som hemgjord och vaniljkräm gjorde jag extra tjock av pulver och hade vaniljessens i.

Bara att kavla ut marsipan sen. Jag struntade i den gröna färgen. Ett av mina bästa tårtförsök tror jag!














6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Men såååå fin! Ser ju ut om en proffsgjord tårta!

Ruta Ett sa...

Så fin den blev! Jag är imponerad!

Steel City Anna sa...

Elisabet: tack, det var snällt sagt :)

Steel City Anna sa...

Ruta ett: jag blev faktiskt lite imponerad själv :)

Monica sa...

Ser både underbart god ut och vacker! Väntar på att få smaka sen;-) och prinsesstårta passade väldigt bra på Victoria-dagen, kunde inte bli finare. Och mormor gjorde exakt så där med vispning och ett par tag bara med det välsiktade mjölet, hon var ju ett proffs också. Hon hade lite åsikter om folk som inte kunde vispa för hand, när det var kalas och andra hjälpte till och bara stod och rörde och grädden höll på att bli smör, ta över du Monica, 5 år;-)

Steel City Anna sa...

Mamma: ibland är det bra att ha höga krav och hålla fast vid en viss standard ;)