tisdag 21 juni 2016

Gamla Stan

Nu har vi kommit till de sista av Sverigebilderna och jag avslutar med en kväll i Gamla Stan. Mycket nöjd med att klottret som jag blev så ledsen över förra sommaren nu var borttaget. Det var lika vackert som jag minns det igen.







Bollhusgränd 5A, nån som vet nåt om denna svårtydda skylt? Var det ett kapell en gång kanske?







Himlen för en utlandssvensk som vill köpa nåt som påminner om hemlandet ... De hälsade på mej på engelska varje gång jag gick in i denna typ av affär. Det gjorde de faktiskt på Arlanda också. Kanske för att jag ler och har normalt hyfs, vem vet.

9 kommentarer:

FREEDOMtravel sa...

Gamla stan är fint! Jag upplevde stadsdelen på ett lite nytt sätt när vi var på stadsvandringen "Puss och snusk" för ett tag sedan ;)

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: glad att det bevarats. Och sköts om. Mycket som här hänt här i vår historia, både snusk och annat :)

Monica sa...

Anna, ja det är så bra med god uppfostran, då tar man sig fram överallt, och blir behandlad med hyfs och respekt tillbaka, samtidigt som det är bra med lite pondus och god självrespekt och självkänsla, bildning m.m., man har så stor nytta av det i alla sammanhang utan att man tänker på det för det blir ju självklart att både se hyfsad ut med trevliga snygga kläder och uppföra sig så. En tillgång till allt annat! Och Gamla stan är verkligen fint och glad jag med att det ses efter med klotter och annat, var en väldigt trevlig kväll.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja det var tur att vi vagade :)

Rebekah sa...

Det är roligt att ta bilder i Gamla Stan.

I Sverige får man ett bättre bemötande om man pratar engelska ... oavsett hur man är klädd.

Steel City Anna sa...

Rebekah: ja, man kan i stort sätt klicka av i vilken riktining som helst och det blir ett fint kort!

Ja, så kan det kanske vara. Nu pratade jag svenska med min mamma men de hälsade på mej på engelska iallafall :)

Monica sa...

Anna nu såg jag att där vi åt på Magnus Ladulås så är valvet vi satt i och som var så vackert från 1500-talet bevarat! Och toppengott var det ju också med toppentrevlig personal:-), blir flera besök:-)

Annika sa...

Mmmm....så fint. Ser fram emot att snart vandra där själv också.
SÅ härligt ställe.
OCH du, bra att de tagit bort klottret. DET gjorde mig också så himla nedslagen förra sommar. Hela Mårten Trotzig fullklottrad.
Härliga foton!

Steel City Anna sa...

Annika: det var en sa mysig dag och snyggt overallt :) tack!