tisdag 7 juni 2016

Värmebölja och jordens lungor

Det har varit väldigt, väldigt varmt nu flera dagar i rad. Det har börjat med ganska behagliga temperaturer runt 20 grader men sakta stegrat till tryckande hetta; idag var det värst, och det känns i luften att det är åska på gång. Jag var alldeles genomsvettig idag på jobbet och genomsvettig igen på bussen hem, och sen genomsvettig på gymmet och sen genomsvettig när jag bar hem matkassar och så har det fortsatt hela dagen. Jag satt i trädgården och det var svettigt bara att sitta alldeles stilla, men mer behagligt än dagen dittills förstås att ta det lugnt.

Sen fick jag lite spring i benen ändå och vid sjutiden drog jag iväg ut till skogen och det var så skönt där, en helt annan luft. Som att gå in i en lunga. Fågelsång och alldeles mättad doft av sommarblommor. Jag stannade en stund och beundrade en vy, och en halvstor pojke på cykel, kanske tio-tolv sådär, stor nog att eventuellt vara en ligist och fara för tanter hann jag tänka, tittade på vad jag fotograferade och så sa han med eftertryck att åh vad fint det blev. Sen kom en farbror med en pytteliten hund och sa godafton sådär som man säger i det här landet när man möts och han frågade om jag kunde känna åskan i luften och det kunde jag ju.

En fin kväll och varmt är det fortfarande och katten har kurat ihop sej intill mej där det fläktar från det öppna fönstret och jag tänker på att det faktiskt är havets plankton som är jordens lungor. Det, och mycket annat, lärde jag mej i denna fantastiska dokumentär: Vår värld från rymden. Se den innan det är för sent!

God plockmat i trädgården idag
Skugga och en aning svalka i skogen
En så mysig liten väg hemåt


Farbrorn med den pyttelilla hunden syns här som en prick. Han gick väldigt mycket snabbare än mej som hade kommit igång med att fota blommor, och den pyttelilla hunden pinnade på så man knappt såg benen under den.

7 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Jamenvisst är plankton jordens lungor. Träden hjälper givetvis till också.
Den där ligisten verkade ju inte så farlig. ;)
Och visst är det trevligt när man hälsar på varandra.
Skönt att ha en lunga att promenera i. :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: det ar haftigt med plankton, jag har borjat lasa mycket om det. Vi behandlar havet sa illa, men det far inte alls lika mkt publicitet tycker jag som skovlingen av regnskogen och kanske har detta annu varre konsekvenser.

Det ar valdigt trevligt att man halsar och att det kanns tryggt att ga ute en kvall.

Monica sa...

Så fint det är i naturen och inte bara den, så härligt med trygghet och bra människor. Och måtte det få vara så. Här har nu testas 10 sjöar och hav ur badsynpunkt och vår jättestora, djupa och så vackra får högsta betyg men tyvärr dessa varma dagar så är det otänkbart att ställa bilen där, gå ned till stranden och inte ha en aning om vad som möter, ha koll ständigt på den som kommer, det är ingen avkoppling, bara stress och beror ju på att det ligger helt avskilt, tänkt en gång som positivt och avkopplande men numera en säkerhetsrisk. Det dyker upp människor i skogen och det kan vara oskyldiga på vandring men också verkligen banditer som föredrar 90-åringar att knäa i magen och råna visserligen men ingen är säker. Det har ju varit så vackra dagar men fortfarande skola, sen när det är mer barnfamiljer och skollediga blir det bättre. Och kvällspromenader går mer och mer bort.

Att ett skolbarn som hos er stannar och pratar förekommer inte i Sverige, de får alla lära sig försiktighet och man förstår att det måste vara så. Vad det blivit tråkigt här och allt kunde göras annorlunda. Hos er finns alla åldrar ute och folk kan uppföra sig var de än kommer ifrån, det går. Människor arbetar också, det är a och o till skillnad mot här med denna sysslolöshet, här blir det mesta fel från början.

Monica sa...

Och maten ser väldigt god ut, tänkte jag på med i allt det andra:-), åh så härligt att sitta i er trädgård och äta din underbara mat, saknar er!

Steel City Anna sa...

Mamma: det har blivit en väldig obalans. Att Sverige skulle vara världens mest jämställda land är en fantasi. Mycket av allt arbete att komma dit vi var har gått förlorat i folks oförståelse för vad tolerans är och att in i absurdum tycka likadant om precis allting.

Annika sa...

Vilken vacker led du gick igår i den tryckande värmen. Blev det urladdning sen?
Det är underbart med kvällsprommisar, älskar dem.
Samma här som hos er, alla hälsar man möter ute. Trevligt.
Visst jordens lungor, plankton, skogar och träd. Härlig tanke.
Tack för dokumentärtipset!

Steel City Anna sa...

Annika: det var bland de mest spannande dokumentarer jag nansin sett, rekommenderar den verkligen! Bara en san sak som att man fick se fotosyntesen med satellitbilder, uppspeedad forstas. Otroligt fascinerande. Man fick lite perspektiv pa tiden ocksa :)

Det blev aska och oversvamningar pa flera stallen men inte har. Den kvava hettan ar tillbaka igen men det ska regna inatt, hoppas faktiskt pa det!