tisdag 21 juni 2016

En helt vanlig dag i Edens lustgård

Tänk att ha en sådan tur så att min lediga dag föll på en perfekt sommardag med ljumma soliga 20 grader! En dag som gjord för vandring. Jag åkte ut till Derbyshire och Chatsworth och gick och gick, och satt på en bänk vid floden och bara njöt. Hjortar, getter, får och kor betade tillsammans. Sen kom ett flygplan som flög lågt rätt över huvudet på mej och störde friden lite, men annars var det precis som i paradiset, tänker jag mej.

En ko blänger lite ... Alltid lite smånervöst att gå bland så många kor tycker jag, dessutom osäker på om det kan vara tjurar bland dessa. Det kan kanske slå slint i huvudet på dem och de får för sej att den där inkräktaren ska vi få bort! Men de var väldigt stillsamma.


Detta landskap ...
Det här lät mysigt!
När jag tar en paus och äter lite matsäck får jag sällskap av några änder, utomordentligt stiliga i solen.
Utsikten var denna från min bänk.
Sitter och betraktar änderna och tänker på hur vackra deras fjädrar är. Även honan som går i brunt, hon har den allra vackraste violetta färg på sin lilla vingbit, den där hanen har mörkblå. Just den violetta nyansen är en av mina favoritfärger.



De hade någon sorts paus, korna. Jag undrar om de har nån typ av schema, att en ledarko säger att först ska vi äta gräs i en timme, sen ska vi vila, och sen ska vi förflytta oss till det där trädet därborta och sen ska vi äta gräs igen.


Jag kan ingenting om plan ... Kanske en militärövning? Kanske en sightseeingtur för turister.




8 kommentarer:

Monica sa...

Intressant och så oerhört vackra bilder! Kul att du träffade greven också:-), när jag såg dokumentären från BBC så berättade han om besökare och så roligt det var när de hade kunskap om både historia, natur, djur och konst. Väldigt intressant att höra om alla århundraden genom både glädje och sorg. Så fint med djuren, jag kollade Jesaja nyss, väldigt intressant det också med tanke på hur det är idag.

Steel City Anna sa...

Mamma: det säger nåt om världen vi lever i när man tänker jahaja, nu kommer kriget när man ser ett plan :) Var en helikopter över vårt område förrut som såg väldigt gammal ut, kanske nån slags hyllning till flygvapnet under världskrigen, jag vet inte.

Anne-Marie sa...

Så vackra Stockholmsbilder du har visat. Stockholm är verkligen Nordens Venedig.
Vad var den märkliga byggnaden som syntes till höger om Stockholms Stadshus? Har aldrig sett den tror jag.
Förstår att du sitter på nålar inför Brexit-omröstningen. Om man går ur EU, vad tror du att det innebär för dig och din man?
Söta korna var. :) Och det där flygplanet såg nästan ut som om det var från en tidigare era.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: ja, flygplanet såg ut som hämtat ur en film om nåt av världskrigen. De måste ha haft med det att göra, någon typ av hyllning till de som stred. Har dock inte läst nåt i tidningarna. Är det militärövning brukar det stå tydligt så detta var nog något annat.

Byggnaden är en konferensanläggning om det är denna du menar:

http://m.konferensanlaggningar.se/stockholm-waterfront-congress-centre

Jag skulle tro att det inte innebär något särskilt på ett halvår till ett år medan politikerna försöker trassla sej in och ut ur alla EUs direktiv. Bestämmer de sej sen för visum och att vi måste tjäna 35000 pund om året som det ryktas om så är det kört för oss här. Vi kan förvisso ansöka om medborgarskap, men vem vet om de säger ja. Dyrt är det också. Jag skulle också vara väldigt rädd om mitt svenska pass som jag anser är mycket mera värt som EU-pass än ett brittiskt. Jag tror heller inte att det kommer gå så bra för Storbritannien om de går ut och skulle inte vilja bo här ändå, plus att en av anledningarna att jag attraherades hit var att det var högt i tak, ett multikulturellt och öppensinnat land utan de många problem som Sverige har, och om så inte längre är fallet, varför skulle vi då vilja bo här?

Jag och min man talar en 6-7 språk mellan oss och har utbildningar vi kan använda i flera länder. Inte så många engelsmän som har det så. Jag har ändrat attityd och menar att de är förlorarna och vi är vinnarna. Det kan bli bökigt att flytta och byta land och något jag helst undviker just nu, men det är inget som är omöjligt. Vi ska dessutom vara tacksamma för att vi inte flyr från krig och förföljelse.

Jag läser med stigande oro om barnäktenskap, våldtäkter på asylboenden, hur skyddslösa kvinnor är även i ett land som Sverige, men jag är ändå ännu mera orolig för nationalismen. Det är ganska illa i Sverige när det gäller högervindar, men ändå värre här just nu för att inte tala om USA. Jag hoppas folk tar sitt förnuft till fånga!

Elisabet. sa...

Och jag säger: tack och lov att man har en stor och vid datorskärm/bildskärm när man tittar på dina bilder! Ljuvliga!

Steel City Anna sa...

Elisabet: tack :) Det är vackert detta landet, det behöver man iallafall inte debattera!

Jani sa...

Ser ut ha varit en härlig promenad i solen och värmen.
Ha en trevlig sommar :)

Steel City Anna sa...

Jani: det var det verkligen :) tack detsamma!