tisdag 12 november 2013

Om man har den äran att bli gammal

Jag tänker att det vore bra att leva redan nu som om man var så vis redan som man förhoppningsvis kommer bli. När man hör äldre människor prata så sitter de inte och ångrar att de inte åkte på djungelsafari. De ångrar att de inte uppskattade sina äkta hälfter mer, när det ännu var tid. De önskar att de hade varit lite mindre praktiska och haft mer roligt. Och badat mera bubbelbad.

When You Are Old

By William Butler Yeats
When you are old and grey and full of sleep,
And nodding by the fire, take down this book,
And slowly read, and dream of the soft look
Your eyes had once, and of their shadows deep;

How many loved your moments of glad grace,
And loved your beauty with love false or true,
But one man loved the pilgrim soul in you,
And loved the sorrows of your changing face;

And bending down beside the glowing bars,
Murmur, a little sadly, how Love fled
And paced upon the mountains overhead
And hid his face amid a crowd of stars.


Source: The Collected Poems of W. B. Yeats (1989)

3 kommentarer:

Monica sa...

Ja jag förstår av det du berättar, mycket att fundera på och dikterna han skrev talar.

annannan sa...

Det här liksom ditt inlägg om platser är mycket intressant. Jag går och tänker på det.


Jag tänker att det handlar om att leva det liv som är ens eget, och att de där listorna, de där äventyren är mera som att jaga efter något som är andras, innan man har tagit sig till det som är ens eget.

Därmed är ju din lista över platser inte min lista. Den kan tjäna mig till inspiration men jag ska inte följa den, jag ska se vad som i mitt liv tjänar det jag söker. Och därifrån göra min lista.

Steel City Anna sa...

Annannan: precis så!

Mamma: en av de vackraste dikterna kanske någonsin, tycker jag.