onsdag 16 oktober 2013

Middagsmys


Det är inte så dumt ändå med de mörka kvällarna. Tända ljus och äta gott. Huvudrätten denna gång efter frukt, ost och salami var köttfärsgratäng. Eftersom ost och potatismos som man inte spritsat i något snofsigt mönster utan bara kletat på ser sådär ut på foto så finns inga bildbevis, men receptet kan jag dela med mej av.


Stek ett paket köttfärs, vänd ur fettet om det är mycket fett kvar när det är färdigstekt. Blanda i champinjoner och finhackad purjolök. Kryddor efter smak, jag hade paprika, chili, vitlök och olika sorters peppar. Blanda med creme fraiche. Lägg i en smord ugnsform. På med hemmagjort potatismos - potatis med lite mjölk och ett ägg. Lite ost på toppen, gratinera i 20 minuter, kokta morötter serveras till. God len mat, lite som en engelsk cottage paj.

5 kommentarer:

Jani sa...

Så mysigt ;) Och receptet lät gott.
Ha de

Trillingnöten sa...

Ser väldigt mysigt ut!! Och klart, potatismos ser ju inte så sexigt ut egentligen. MEn gott är det! :)
ps. Tack för varningen angående skärsåret på fingret! ska hålla koll på det!

Monica sa...

Åh så gott! Jag satt just och tittade på ett sådant recept i Allas, det och fiskgratängen de luxe:-), funderar på någon meny här att bjuda på så småningom och föll för dessa. Förrätt och efterrätt löser sig utav sig självt tycker jag.
Huvudrätten däremot ger alltid lite huvudbry:-).
Mormors matkonst har verkligen gått i arv till dig och maken din har ju också smittats:-), ni är så duktiga älsklingar!

Monica sa...

Och våra rubriker för dagen ser jag också nu:-)

Steel City Anna sa...

Jani: det blev riktigt gott, kändes som rejäl gammaldags mat.

Trillingnöten: ja håll koll på fingret! Jag tänkte inte på det men så blev det fullt med var, men allt läkte när jag fick antibiotika mot det andra såret. Så tur i oturen.

Mamma: det var där jag fick inspiration ifrån :)