måndag 19 april 2010

Omlagd yrkesbana

Nu vet jag vad jag ska bli när jag blir stor.

På ungefär 60 år har man en mycket liten arbetsbörda.

Sen så får man plötsligt ofantligt mycket uppmärksamhet. Och cred.

Man får vara med i alla nyhetssändningar som finns och prata om sitt speciella intresse.

Jo, jag ska bli VULKANEXPERT.

Tänk att det finns så många vulkandepartement. Vad har de sysslat med sen 1918? Och det måste ha suttit ett särskilt vulkanutskott i svenska akademin och bara väntat på att få använda sina nyuppfunna vulkanrelaterade ord.

Vulkansvenskar.
Askmoln.
Askprognos.
Vulkankaos.

Och vad heter vulkanexperterna? Björnar. Steinar. Reynyr. Tryggve. Och Bödvar.

Veig och Gandalv,
Vindalv, Train,
Täck och Torin,
Tro, Vitr och Lit,
Na och Nyrad.
Nu har jag dvärgarna
- Regin och Radsvid -
rätt omtalat. (ur Eddan, Valans spådom).

Det kanske inte är på riktigt? Det kanske är en saga? Det kanske är tidernas största dolda kameran trick. Det kanske är ett bortglömt Astrid Lindgren-manus. Jag menar, grannvulkanen heter ju Katla.

2 kommentarer:

Turtlan sa...

Eller varför inte ringa Bamse?

Han kan ju stoppa en stor sten i vulkaner så de täppts till och slutar spruta lava har jag hört.

Vulkansvenskar...*L*
Den var bra!

Steel City Anna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.