torsdag 29 april 2010

Eurovision-smakprov!

Nu har SVT börjat sända sina fyra inför Eurovision program igen när en 'expert'-panel ger poäng till 9 låtar varje gång. Första avsnittet bedömde Rysslands, Finlands, Serbiens, Bosniens, Lettlands, Slovakiens, Polens, Moldaviens och Estlands bidrag.

Rysslands har jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg, men jag gillar den mer och mer. Från att första gången jag hörde den tänka 'men vad i hela fridens namn är detta' så är den nu en av mina absoluta favoriter. Heja Ryssland! Texten är stor humor, stora klyschor, gräsligt dålig engelska ("for this krull krull time when I'm first time in love) och så sann så sann på samma gång.



Finlands bidrag tycker jag är roligt. Folkmusik och lite gypsytoner. Mer sånt i Eurovision!



Lettlands är inte så dumt. Lite pinsamt överspelad och dramatisk, men själva låten gillar jag, skön rytm. Inte fantastisk engelska här heller. Jag tror att jag skulle kunna få en karriär som Eurovisionöversättare om jag bara lärde mej lite baltiska och slaviska språk.



Estlands bidrag funkar också. Skulle kunna vara ett lokalband på en sunkig pub här i Sheffield. Taskig text, men bra låt. Jag blev positivt överraskad!



Och Serbiens - helt underbar! Vilket vackert språk! Näst efter Ryssland är det här min tillfälliga favorit. Man måste le när man hör den här låten. Frisyren?!



Polens, Moldaviens, Bosniens och Slovakiens bidrag hoppas jag inte kvalar in till den stora finalen. Den som vågar kan ändå lyssna på dom här.

Vad tycker ni? Är Sveriges bidrag bättre eller sämre?

Inga kommentarer: