tisdag 16 augusti 2011

Drömmar

Åka bort. Fantisera om olika platser. Jag fascineras av sånna här skyltar på tågstationer och flygplatser. Hoppfullt och spännande. Man kan helt enkelt åka bort, om man skulle vilja. En liten eller lång stund. När vi åkte genom Skottland för ett tag sen steg det på ett äldre skotskt par i ett litet samhälle som skulle åka bara ett par stationer, men ändå kände att de behövde böka sej till restaurangvagnen och dricka en kopp te innan de gick av, nästan som att hela tillvaron och ordningen i livet hängde på denna procedur - i vilket fall som helst, den äldre mannen berättade att när han blivit pensionär precis och hustrun fortfarande arbetade så att han var ensam på dagarna, då hade han åkt på sitt rabattpensionärkort runt till varenda liten tågstation i hela östra Skottland. "Varför gjorde du det" undrade hans fru, som inte alls verkade ha hört talas om detta resande förr och som på kroppsspråket att döma inte alls förstod detta och hon smuttade irriterat på sitt te, som var för varmt och som var amerikanskt desutom och det tyckte hon inte alls om. Mannen svarade lite svepande att han liksom hade haft lust, ja reslust, att bara se hur det var på alla de där små oansenliga vindpinade platserna men sedan övergick han till att också klaga på teet.

Men jag tänkte att precis just så, känner jag mej när jag ser stora skyltar med olika ortsnamn, att jag bara skulle vilja åka förbi, av ingen anledning alls, förutom att komma bort för en liten, liten stund och drömma om hur livet skulle kunna te sej.

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Precis!!

Helt underbart vore det och ÄR det .., det har hänt att jag satt mig på pågatåget och bara åkt .., särskilt när man har köpt sommarkortet då man kan åka nästan obegränsat!

Att sitta där och se Världen - om än den lilla - susa förbi .., sååå härligt!

Så där ja. Nu fick jag med åtminstone två av mina mest använda superlativ ,-)

Trillingnöten sa...

Ibland kan jag också titta på andra destinationer på flygplatsen och tänka att "tänk å vara lite wild and crazy och byta flight till Paris eller Hong Kong!" Nån gång. Då ska jag bara ställa mig i en kö på ex Arlanda och se var jag hamnar :)

Steel City Anna sa...

Elisabet: Visst är det härligt!

Trillingnöten: Jag med :) Ibland på flygplatsen ser jag folk som går fram till Sas-disken och säger 'har ni nån biljett till Dublin idag?" Och där sitter jag med min väska jag packade två veckor tidigare och är minst tre timmar för tidig till mitt plan. Då blir jag så avundsjuk :)

annannan sa...

Roligast på tågstationer i länder som har ett rejält tågnät, för där är det ju verkliga platser som man aldrig har hört talas om. På flygplatser är det ju mest huvudstäder.

Guildford, Woking och Clapham Junction står det på tidtabellsutskriften jag fick av den där rödhårige konduktören. Clapham Junction är väl bara ett stationsnamn, men Clapham figurerade också i Pride and Prejudice så det måste vara en ort. Liksom Guildford och Woking.

VAD jag skulle göra som den där mannen om jag finge tillfälle!

Jag hade SL-kort en månad när jag annars bodde i Uppsala, eftersom jag läste en kurs på Stockholms Universitet. Den månaden åkte jag tunnelbana till olika platser så fört jag hade möjlighet. Dessvärre minns jag bara Mariatorget en svinkall februarieftermiddag, så kanske var det inte så ofta jag hade möjlighet...

Steel City Anna sa...

Annannan: Det finns många roliga ställen i tunnelbanenätet :) Och det är extra spännande med platser man knappt hört talas om. Jag tänker uttnyttja mitt pensionärskort till fullo, om jag bor kvar i England då!

Monica sa...

Ja och här får jag haka på, stod på Sheffields perrong 6A och väntade på tåg till Manch airport, så plötsligt ändrades det till 6 enbart och ett jättelångt tåg kom in och folk i alla åldrar och massor med pensionärer stormade på med glada rop, det gick cross country stod det och raka spåret till Plymouth, en engelsk dam frågade oroligt mig om inte tåget till Manch skulle komma snart och jag tänkte om det inte gör det, om jag står fel, så hoppar jag på detta, kände riktigt lusten:-)

Steel City Anna sa...

Mamma: vi får resa dit nästa gång!

Monica sa...

Ja det gör vi Anna:-)