tisdag 9 augusti 2011

Förförd

Rosor är ingen blomma som jag är speciellt förtjust i. De är för pråliga, krångliga, taggiga, ömtåliga, överskattade och banala. Jag tycker mer om sånna här. Och sånna här. Och sånt här!

Men så, en synnerligen tung, blöt och grå dag i ett öde Botanical Gardens så får jag syn på dessa stolta varelser, prydda av knubbiga genomskinliga regndroppar - fast ibland är de vita som om någon strössat strösocker på kronbladen -, och blir helt och hållet förförd av deras skönhet och sorgliga brist på uppvaktning under den korta blomningstiden. Varje dag, varje minut, borde de få någon liten beundrare och välförtjänt uppskattning, även om det regnar aldrig så mycket. Och det kommer över mej hur oemotståndligt naiva och djupt romantiska rosor ändå är.


Den här rosiga kärleksfulla dikten av e e cummings tycker jag mycket om.


somewhere i have never travelled,gladly beyond  
by E. E. Cummings   
 
somewhere i have never travelled,gladly beyond
any experience,your eyes have their silence:
in your most frail gesture are things which enclose me,
or which i cannot touch because they are too near

your slightest look easily will unclose me
though i have closed myself as fingers,
you open always petal by petal myself as Spring opens
(touching skilfully,mysteriously)her first rose

or if your wish be to close me, i and
my life will shut very beautifully ,suddenly,
as when the heart of this flower imagines
the snow carefully everywhere descending;

nothing which we are to perceive in this world equals
the power of your intense fragility:whose texture
compels me with the color of its countries,
rendering death and forever with each breathing

(i do not know what it is about you that closes
and opens;only something in me understands
the voice of your eyes is deeper than all roses)
nobody,not even the rain,has such small hands

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jo, jag tycker att rosor är oerhört vackra, men det är absolut inte mina favoriter. Det är som med långklänningar och sånt .., jättefint på andra, men inte på mig.

Frånsett digitalisen (som växer nere vid hästhagen här), så håller jag med. Vackrast av dem alla är lilla blåklockan! Jag har aldrig sett så många som i år!

Steel City Anna sa...

Elisabet: Blåklockor är otroligt vackra och skira men de här maffiga rosorna, jag blir mer och mer frälst :) En del är tjocka som sammet.

Trillingnöten sa...

Vilka enormt vackra rosor! Jag kan annars tycka att det är lite tråkiga och överskattade :) Jag gillar solrosor. Kanske för att de är just SOLrosor, gula och stabila :)

Monica sa...

Det är bara helt underbart vackra rosorna på dina foton, ja i verkligheten också, mina favoriter är ändå det enklare, lilla blåklockan, prästkragar och ängsblommor som bara kommer som en sommarhälsning.

Karin sa...

Den första rosen är ju fantastiskt vacker, som en ballerina. Fint fotat!

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Solrosor gillar jag också, ståtliga och glada blommor som dock inte är så jättesnygga i närbild. Läste i tidningen nån gång om en tjej som alltid klippte en solros från trädgården till fotbadet och tänkte att det måste vara den ultimata lyxen :)

Mamma: De är så stora också just de här rosorna, det ser man ju inte riktigt på fotona.

Karin: Det var poetiskt sagt :) Tack :)