fredag 5 augusti 2011

Önskerubrik 23

"År 2050" önskar Trillingnöten som rubrik.

Om 40 år ungefär alltså. Då kommer jag ju vara pensionär och åka spårvagn hela dagarna förhoppningsvis, lösa sudoku och baka bullar. Om man tänker tillbaka istället, 40 år tillbaka i tiden och hamnar på 70-talet, så här ju ändå inte så oerhört mycket ändrats sen dess. Det fanns bilar, datorer, elektricitet och telefoner då också. Så om 40 år, jag tror inte att det blir några stora förändringar, förutom att vi kanske snarare dragit ner på tekniken och bilåkandet för att planeten inte ska ge upp helt och hållet. Vi har kanske tröttnat på mobilerna, som förmodligen bevisats ge cancer i hjärnan och allt möjligt obehagligt, och gått tillbaka till en vanlig hederlig telefon istället. Tåg och spårvagn är den nya grejen, man kan åka tåg överallt! Internet tror jag fortfarande kommer användas dock, och TV finns nog inte längre. Engelskan som språk börjar ta över mer och mer. Det skulle vara fantastiskt om man kunde bota fler sjukdomar än idag och om samhället blivit öppnare för olikheter. Så hoppas jag att det blir!

3 kommentarer:

Monica sa...

När jag tänker bakåt så fick jag andra perspektiv med framåt:-), kanske ändå det inte blir så stora förändringar med nytt nytt utan vi lärt oss något av det som är och var.

Trillingnöten sa...

Jag tycker att det låter som en sund framtid faktiskt. Här i Sverige ha dock tågtrafiken mycket att arbeta med de kommande 40 åren tror jag :) Både på service och själva rälsen och tågen!
Jag såg ett program från 50-talet när de spekulerade hur år 2000 skulle vara. Det var flygande bilar och helkonstig inredning som de kom på att man förmodligen skulle ha :) Känns som att man är mer realistisk idag...Lite tråkigare kanske ?

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Jag tror det var mycket mystik kring 2000 just för att det är ett sånt speciellt tal, det lät liksom mera framtid än vad det är. Till och med på 90-talet tyckte jag man hade ganska vilda drömmar om år 2000. Vi fick rita framtidsvisioner i skolan minns jag, jag ritade att man åkte berg och dalbana överallt :) Haha, ja SJ får ligga i!

Mamma: jag tror inte det blir så stor skillnad, mer och mer tänker jag på hur oerhört lite skillnad det är, bara familjen på 1700-talet i Edinburgh hade det ju mer eller mindre precis som oss men med lite sämre hygien möjligen :) Det är mycket större skillnader mellan rika och fattiga idag än mellan den nutida och senmedeltida medelklassen, det är jag säker på.