måndag 29 augusti 2011

Bank Holiday Monday

Så tog den slut, denna lediga måndag. Den sista Bank Holiday Weekend för i år. Det är trevligt att vara ledig på en måndag. Tiden går så mycket långsammare och man hinner få allt möjligt gjort. Strykhögen till exempel. Tvätten. Dammsugning. Vi har också handlat mat och bröllopspresent till ett par kompisar och ätit bacon och ägg till frukost. Jag åt engelsk korv med lök till lunch, hann med lite shopping på stan och storstilad final av World War II Re-Enactment i Norfolk Park, en mycket varierad dag! Maken ska laga lax med svensk sås från Willys (snoppaffären, som mina kollegor säger när de ser mitt te som jag tar med till jobbet ibland av Willys egna märke. De där svenskarna är allt bra konstiga, dricker snopp-te och äter rutten fisk) ikväll. Vi hade tänkt gå på bio, men när det började ösregna ville ingen av oss gå ut igen. För första gången denna säsong har jag raggsockor på fötterna inne. Det har blivit kylig vind och börjat dra från under balkongdörren. Nu är den över, sommaren. Helt klart. Men vet ni, idag såg jag julkort i affären! Det tyckte jag var roligt.

Den här sommaren, den var på något sätt över innan den började. Det var som mest sommar i april när vi var på Sverigebesök och i maj när jag gick många promenader och fotade ljus skir grönska. I juni kom åskstormarna och juli var full kalabalik och en enda rusch bara, och augusti liksom bara kom och var höst på en gång.

Nu känns det som att man kan pusta ut lite. Dra en filt över sej och känna och tänka efter. Det har varit en skön dag.
Någonting säger mej att nu är sommaren absolut slut ... Så många löv!
Clay Wood igår då det var solsken stundom. Engelsk skog med trappor, I love it! Jag tänkte på detta, att jag som hade en lite prinsessa-inställning till skogen redan från början, och nu vant mej vid detta, jag kommer ju aldrig att kunna flytta till Sverige igen och återanpassa mej till snåriga stigar med mygg och fästingar. Det tunna skikt av scout-fasad jag tvingats bygga upp som barn har nu fallit sönder helt. Har skogen inga trappor? Nej, då får det vara.

5 kommentarer:

Monica sa...

*ler* och när du nämner julkort så kom Gerd mitt i sommaren och pratade om de fina julkorten från England, hon hade redan börjat tänka på nästa:-), aldrig har hon sett sådana vackra i hela sitt 73-åriga liv och det är sant, det finns verkligen inte sådana här någonstans. (Fick fint kort av dem idag till vår pärlbröllopsdag:-), hon hade klistrat fina märken extra på det, gulligt;-)

Det är nästan mer höst hos dig, ganska grönt här fortfarande och löven sitter kvar, men ikväll frös jag lite inomhus också och hämtade en tröja. Och tände ljuslyktor:-)

Monica sa...

Övriga upplysningar:-) har röstat i UNT på foto nr 10, det är kusin Nils som fotat, du kan titta. Det är lite konstiga foton ofta som går till final, tror hans var OK, tittade lite hastigt, ska kolla igen.

Steel City Anna sa...

Mamma: Det blev höst oerhört fort här, å andra sidan var våren också mycket tidig i år.

Trillingnöten sa...

Jag tycker också att det är skönt att vara ledig en veckodag :) Det blir liksom lite annat än en helg :) Plus om det är måndag så är det ju lång helg. På ett sätt är det också skönt att det är höst. Man kan varva ned lite och sitte inomhus med lite te och en bra film :)

Steel City Anna sa...

Min helg avbröts av jobb men det uppvägdes nästan av att slippa måndag-morgon-känslan och vara ledig igår :) Jag känner mej redan lugnare av hösten, det är liksom okej att bara lunka på, man behöver inte ordna grilfester och försöka få en solbränna.