fredag 29 april 2011

The Royal Wedding



Nu är de gifta, Will och Kate. Och brittiskt var det verkligen. Vackert men ganska stelt. Underbar musik, de små gossarna i kören var mycket hjärtesnörpande. Sen finns det annat ocksa. Hierarki in i varje detalj, maktspråk, överdådig prakt (fastän samtliga praster predikade om 'måttfullhet'). Brudens far måste bokstavligen ge hennes hand till prasten och den blivande maken. Detta upprör mej så mycket att jag maste sitta en lång stund efteråt och lasa dikter av Kristina Lugn for att komma i balans igen.

Och Victoria och Daniel fick man inte se alls, till förmån for paret Beckham, Mr Bean och Elton John. Det blev ju snöppligt!

Det har tyckte jag var roligt i tidningen The Guardian - deras forsta sida har en lank for republikaner att klicka på om man vill veta nåt om andra saker i varlden an bara kungabrollopet.

4 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, det kändes stelt, men fint ändå på nåt vis. Jag imponerades av brudens bror som läste så bra .., av hur stilig hennes far är .., och hur ofattbart lik sin mamma William är .., särskilt när han tittar/sneglar lite så där snett!
Så man önskar att Diana hade fått vara med om detta.

Och så tänkte jag att ..., ååå, nog tror jag att det var Victorias avspändhet och glädje som gjorde deras bröllop så ..., varmt och gott.

Trillingnöten sa...

Jag såg ingenting av nåt av bröllopen :) Jo, lite av Victorias i efterhand kanske...Kan tänka mig att det engelska var aningen stelare faktiskt! Ska kolla lite på det på internet tror jag...

Steel City Anna sa...

Elisabet: Brudens bror laste verkligen fint, det tankte jag ocksa pa!

Trillingnoten: Det var vart att kolla pa for hattarnas skull om inte annat!

Monica sa...

Det var vackert tycker jag och festen som vi inte fick "vara med på" var säkert rolig:-). Tänkte på Diana och de små pojkarna då, som nu blivit stora. Bruden och systern är väldigt vackra och brodern läste fantastikt, försökte tänka mig in i hur det är för den familjen att hamna i denna men de verkade världsvana och kungliga redan:-)