onsdag 11 juli 2018

Det är skimmer i molnen och glitter i sjön

En och en halv månad är det nu in i det nya livet. Jag har varit mycket ute i naturen och suttit vid en sjö och funderat. Det känns bra att ha haft tid att göra det och samtidigt också komma till en insikt av acceptans av det som varit. Egentligen är det kanske ganska logiskt att vid en stor förändring så kommer även alla andra minnen upp av perioder som har varit jobbiga, de flätas samman och man påminns om sådant man faktiskt hade glömt eller snarare skuffat undan eftersom de nu hoppar fram. Ju äldre man blir ju fler sådana passager har man bakom sej men man har också fler verktyg och erfarenheter att jämföra och hantera dem med. Det finns tid nu att drömma och planera, underligt nog finns det också plats för tankar och oro som jag inte hunnit reflektera över alls de senaste tio åren eller så. Hur ska jag ha det när jag blir gammal, har plötsligt slagit mej, sådana farhågor från någon dyig botten därinne. Det är då man vet att det är dags att fokusera på något praktiskt istället.

Ikväll ska England spela semifinal med sitt multikulturella lag samtidigt som kabinettet faller samman och orden om EU-migranter blir hårdare och mer fördomsfulla. Det ska minsann inte gå att bara hoppa på ett plan eller en färja och tro att man kan komma hit och jobba, sa en minister. Arbetskraft borde snarare välkomnas och att sitta och gnälla över en sådan sak när världen ser ut som den gör är ganska inskränkt. Jag hoppas att de britter som fastnat i det limbo i resten av Europa som jag och många andra befunnit eller fortfarande befinner oss i, får ett fint bemötande, tydliga regler och löften som hålls om pension, sjukvård och rätt att arbeta. Jag ser det inte som att de hoppat på färjan hit för att roffa åt sej något jobb, utan som helt normala moderna människor som blir kära över landsgränser, ser möjligheter och samarbeten, tänker globalt och inte låter vad som står i passet definiera ens värld. Politikerna förtjänar inte någon sådan mer storsint attityd men de som sitter emellan gör det.





6 kommentarer:

strandskatan sa...

Läckra bilder :-)

Annika sa...

Förstår att du reflekterar över mycket nu när du just flyttat hem. Som det ska vara. Jag skulle göra detsamma.
Ja, Brexit, så bedrövligt och en sådan SPIK i kistan, på ngt sätt.. OCH här med, jag har ju skrivit om det förr, men utan latinamerikanare skulle det här landet klappa ihop och slå igen. De skulle inte klara att hålla skutan flytande utan dem. OCH se vad som händer vid gränsen där familjer splittras.
OCH sen att de försöker försvåra för samtliga som vill till US. Det är så hårt allting.
Orkar inte, det är så sjukt.
MEN, i ett fotbollslag som är mixat är det helt annat ljud i skällan. Som England. DÅ passar det.
Och även här, men då ofta bland "de egna", if you know what I mean.

Jag är med i flera grupper där svenskar i US skriver på FB- Du ska se debatten nu om svenska valet i höst. Du skulle få kalla kårar om du såg vad somliga skriver. SD, liksom all the way, för många, många av dessa. DE SOM SJÄLVA UTVANDRAT och är IMMIGRANTER-
Helt sjukt. Fattar inte logiken i tänket ...
Tvivlar över mänskligheten ibland. OCH sen när jag ser att nassar får fritt spelrum hemma. Hur ska detta gå att reda ut?
Tror dock att SD blir största parti i höst. Är nästan säker på det.

F'l't, tänker inte dra igång ngn politiskt debatt. MEN ja, jag var liksom bara tvungen att lätta mitt hjärta.


MEN dina bilder är superfina!!!! :-)

Steel City Anna sa...

Strandskatan: tack :) fotade med mobilen, ångrade att kaneran inte var med för det var så fin himmel.

Steel City Anna sa...

Annika: det är bra att diskutera lite lagom ;) jag tror som du angående det största partiet. Jag är helt beredd på det och överväger att lägga mina mer liberala värderingar åt sidan för att rösta på en motvikt. Men det är svårt. Det jag vet helt säkert är att kaos som det är just nu i Storbritannien vill jag inte vara med om. Käbbel och frånvaro av ansvar. Jag var orolig för Sverige för några år sen under flyktingkrisen hur det skulle gå. Men det har gått riktigt bra tycker jag. Det är ett fint, stort och öppet land jag ser.

Att splittra familjer är så galet, så grymt. Och den här kalla och hårda retoriken. Vi är alla människor med ungefär samma mål och mening här i livet, men vi utmålar varandra som hot och bördor. Förutom om man är bra på fotboll kanske, då duger man :)

Det är skönt att lämna medan man har stoltheten i behåll. Aldrig att jag skulle be om att få stanna där. Jag kom dit med en examen som Sverige och EU bekostat och de fick dra nytta av, jag har slitit på alla möjliga jobb och bidragit till samhället på många sätt. Jag vill ha ett tackbrev snarare ;)

Nu får man titta lite på sjön igen ...

Anne-Marie sa...

Det är alltid bra att sitta i naturen och fundera. Energin i naturen hjälper till att tänka tycker jag. :)
Tänker inte gå in på valet i Sverige men tänker rösta i år. Fick mitt kuvert med röstmaterial igår. Har inte röstat på mycket länge.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: precis, det både klarnar o lugnar tycker jag :)

Bra att du röstar! Hoppas alla utlandssvenskar gör det.