fredag 26 september 2014

Padley Chapel

Vid floden Derwent mellan byarna Padley och Grindleford i the Peak District ligger Padley Chapel och ruinerna av ett gammalt slott eller herrgård från 1500-talet. Ett otroligt vackert och vilsamt ställe med en sorglig historia: här tillfångatogs två katolska präster 1588 och avrättades för sin tro. De kallas the Padley Martyrs och varje år går pilgrimsvandringar hit från bland annat Sheffield. Att vara katolik sedan Henrik den åttonde brutit med påven och Rom för att bli av med den fru han hade för stunden, var olagligt, högförräderi, och straffades med döden. Hans dotter Elizabeth I såg till att ett stort antal katoliker avrättades. Och man kan sitta här och fundera en stund på detta att ännu så dör folk för sin tro och att detta med demokrati inte alls är någonting självklart, inte i något land. Och att anedningarna inte är mindre galna än på 1500-talet.




Platsen för en gammal altarsten














4 kommentarer:

Carin sa...

Ja, det ser verkligen både vackert och vilsamt ut. Men visst är det dumt (hemskt!) att folk fortfarande dör/ blir mördade för sin tro. Som katolik kan jag också säga att det fortfarande finns mycket missförstånd runt tron.

Monica sa...

Så vackert fast sorgligt! Nej inget har ändrats till större klokskap det är något som människan gärna vill inbilla sig bara.
Vilken vacker plats, jag tycker så mycket om gamla grindar förutom sten och mossa:-)

Steel City Anna sa...

Carin: jag tycker ändå att det finns mer tolerans runt både religion och kultur överhuvudtaget i England jämfört med Sverige, just nu iallafall. Även katolicismen så som jag mött den i England är mer öppen och välkomnande än till exempel mina erfarenheter av Svenska Kyrkan.

Mamma: det var en otroligt vacker kväll, ljust skimrade, och så en speciell stämning här. Det är intressant att en människa som Henrik den åttonde, som betraktas som galen, egentligen var varken mer eller minde galen än många ledare som lever just nu. Med all den tillgång till historia och information som finns.

Carin sa...

Jo visst, jag håller med dig. De är mycket mer toleranta här och det är skönt. Jag pratade mest allmänt innan, hur det är runt om i världen.