lördag 11 januari 2014

Vardag

Åh, så skönt med plastgran.
Nu är det visserligen lördag (dock vet alla som jobbar skift att sådant förlorar sin roll helt och hållet), men idag tycker jag verkligen att det känns som vardagen kommit tillbaka. Det har varit rekordsent i år för folk att ta bort pyntet tycker jag. Jag minns ett år när julen var bortblåst den 27e december, igår var fortfarande julbelysningen kvar i stan. De flesta hade i veckan ännu en gran skymtandes i vardagsrumsfönstret. Men nu kände jag att det var dags ändå. Bort med granen. Det kändes liksom lite lättare och luftigare på en gång. Det kändes som vår! Solen strålade utanför fönstret och grannens kattunge kurade på trappan. Gick en långpromenad och har nu tittat på Skavlan. Ännu ett vardagstecken, att TV-programmen kommer igång igen. Och det känns skönt. Vardag är bra.

Fast en ljusstake har jag kvar. Den tänker jag ha hela året.

2 kommentarer:

Monica sa...

Blir förvånad att den var i så små delar, praktiskt! Den var väldigt fin och julig med snö och allt, tyckte mycket om den och tror den kommer i nåt blogginlägg hos mig:-).
Det var skönt att inte folk hetsa;-) så i år med julröjet, skönt att det fick vara lite längre i husen runt om och även i stan. Men förstår när vårsolen lyser att då känts det helt riktigt att städa bort julen. Och när det finns den tiden.
Här skulle julen kunna börja nu för just nu är det vintervitt och grått. Tänkte mig vårdukar och vårporslin men de får vänta ett tag till:-)

Steel City Anna sa...

Mamma: Ja när solen lyser starkt så känns julen långt borta. Annars hade det kanske blivit en helg till. Läste tilbaka i min blogg förra året att snön kom vid ust denna tid då, och varade till mars ... Usch ja. Hoppas det inte blir så igen.