lördag 2 mars 2013

Den andra mars

Idag kom värmen och solen. Nästan slut på en vecka som har varit så ansträngande att jag nästan inte märkt av jouren, den har liksom smält in i allting annat som har rullat på i ett. Yr av sömnproblem och våren och ljuset som är så starkt att man nästan skyggar för det. Det är intensivt på stan. Alla är ute samtidigt. Jag jobbar ett kortare pass och bevittnar på vägen ut till botan en kvinna som blir påkörd av en spårvagn, en tjej som nästan blir påkörd av en buss och ett rån. I alla tre fallen verkar det ha gått bra. Sen promenerade jag bland Sheffields övre medelklass i Botanical Gardens och ser två herrar med hatt och en dam konversera i en av de mindre trädgårdarna full av krångliga växter från hela världen. "It looks just like my friend's back garden in here" utbrister en av herrarna. Jag tänker på en äldre dam jag känner som brukade utbrista "nej nu måste jag tyvärr gå, jag har möte med min övervakare" mitt i de värsta jämförelserna av hus, resor och barnbarn.

På nästa buss sitter jag och kikar ut över vår-Sheffield: tonåringar i jeansshorts så korta att fickorna hänger ner utanför, barn som lär sej cykla, en man som kiknar av skratt utanför ett kebabställe, unga män som spelar fotboll, gubbar som städar garaget och ett flick-gäng som optimistiskt har picknick på en gräsfläck.

Jag köper lamm från närmaste bondgård och fikar på mitt närmsta kafé. Där finns det till och med kanelbullar idag! Livet känns fullt överkomligt.

4 kommentarer:

Monica sa...

Jag fattar inte hur du orkar men du lät vid gott mod:-). Skönt att det verkar gått bra med olyckorna där jag hörde den ena, och underbart med vårsol, och vi har faktiskt delfirat här, en av de spännande sakerna:-). Åh har han kanelbullar killen där? Det låter toppen! Det är så trivsamt att sitta där, dit ska jag gå på promenaderna nästa gång. Puss och kram käraste från mor och far.

Monica sa...

Och den underbara brittiska humorn, den gör livet lättare:-))), den damen är snabb i tanken;-)

Steel City Anna sa...

Mamma: han hade kanelbullar som nästan var som svenska och sockerkaka på gammaldags vis, sån där som man dränkt i mjölk. Han gjorde fint rutmönster på min tallrik också med jordgubbssås och imorgon kan jag komma på frukost sa han och jag får låna hans WiFi :) Högsta mathygienspoäng har han fått också från the food inspectors.

Monica sa...

Vad kul och trevligt, tyckte det var ett fantastiskt ställe att sitta på och ta igen sig. Och så fräscht och fint! Det finns inte här, där tycker S att hon och jag ska göra en insats och starta något när vi uppnått lyxpensionärsåldern:-)