fredag 14 november 2008

Projekt Svensk Julmat

Idag, eftersom alla julklappar nu ar helt och hallet fardigkopta, sa inleds projekt Skaffa Svensk Julmat, SSJ. Att detta skulle bli ett sadant projekt insag jag forst forra julen, eftersom den forsta julen som utlandssvensk akte jag faktiskt hem till Sverige. Men nu ar jag alltsa forberedd pa det enorma arbete som kommer att behovas for att fullborda ett svenskt julbord i England. Mat kommer att behova inhandlas i London pa Totally Swedish och pa IKEAs matavdelning, samt fantasifullt knapas ihop way way way from scratch med de ingredienser jag kan hitta har. Projektet kommer att delas upp i olika delprojekt, namligen:

Projekt Julskinka (det storsta projektet, forsok sjalva rimma en fucking skinka sa far ni se hur kul det ar. Och fa tag pa salpeter! Ha!)
Projekt Sill
Projekt Pepparkakor
Projekt Pepparkakshus
Projekt Prinskorv
Projekt Janssons Frestelse (svensk anjovis redan importerat)
Projekt Kottbullar
Projekt Lussebullar
Projekt Julmust och glogg (redan ordnat, 500ml julmust fran mor och glogg-pulver fran Tjeckien klarar biffen i ar!)
Projekt Rodbetssallad
Projekt Vortbrod (jag tycker inte ens om vortbrod sa jag kanske bakar nat annat brod istallet)

Revbensspjall och risgrynsgrot ats tack gode gud av engelsmannen ocksa! Engelsk julmat fortjanar dock ett eget kapitel och kommer ocksa att skrivas om.

Maken har aven bett om en tjeckisk potatissallad.

The project ... has ... beguuuuuuuuuuuuuuuuuun!

Just det, sista chansen att gora spraktestet NU, imorgon publiceras svaren och en vinnare kommer koras :)

2 kommentarer:

Isabell sa...

Du har en hel del att gora du. Jag ska forsoka mig pa kottbullar igen och frysa in, de tar ju sa lang tid att rulla. Annars blir det nog inget annat som ar svenskt, groten ska jag nog forsoka mig pa ocksa.

Anonym sa...

Anna, du ger mig ångest! Man får faktiskt inte vara sådär flitig, om Marek var rik så skulle du vara en 50-tals hemmafru (om än något egensinnig) och det går emot alla de poäng vi plockat i genuskunskap! OCH säg nu inte att du tycker det är roligt att fixa och dona med allt det där, du är bara en produkt av den patriarkaliska sociokultur du är uppväxt inom ;) Jag tror att vi måste börja fira jul ihop sen när jag har egen familj och inte kan snylta på mammas hårda arbete längre...