onsdag 5 november 2008

Bonfire Night

Ikvall ar det Bonfire Night, aven kallat Guy Fawkes Night. Manga ganger har jag fragat bade engelsman och andra varfor och vad man firar, men inte blivit sarskilt mycket klokare. Guy Fawkes var en katolsk snubbe pa 1600-talet som forsokte spranga The House of Parliament i London, men misslyckades. Hur detta utvecklade sej till massivt appel-atande (toffee apples), fylla, brak, kastande av raketer (ja jag menar kasta och inte skjuta, som de forvisso ocksa gor, men unga killar verkligen kastar raketer pa folk och fa) och massa majbrasor har jag fortfarande ej fatt nagon klarhet i. Man har fatt infora restriktioner att affarer bara tillats salja fyrverkerier och smallare 2 veckor innan den 5e november (Nanna, ditt inlagg om Sovjetunionen, det narmar sej!) eftersom det var ett sadant sjujakla smallande fran september till januari forra aret och det var irriterande, farligt och ja, dumt ocksa. Men ikvall har det smallt konstant, ganska o-organiserat.

Nara mitt jobb var det en enorm majbrasa, och pa dagen nar jag sag hur stor hogen/berget var av gamla mobler och annan skit och hur nara den var staket, hus och trad sa sa jag lite nervost 'e det inte farligt nara sen nar det brinner'. Nagra gubbar svarade att eftersom detta ar England och det regnar sa vansinnigt sa ar det ett problem snarare att det inte brinner. Tja, dar fick jag val sa jag teg da. Fast jag sag sen att dom fraktade bort nagra eldfarliga soffor fran brasan (jisses vilken karneval av fula soffor det var, herregud, Ingvar Kamprad skulle svimma av hur opraktiska OCH fula de var), och nog brann den allt pa kvallen!

Jag har aven akt taxi med en gubbe som trodde jag var fran Sheffield och pratade minnen med mej om hur det var tio ar sen, ja, nar alla barn var snalla och inte kastade sa manga raketer. Jag spelade med och ovade min basta Sheffield dialekt. Fast uttala night som niiite, det vagade jag inte, det kanske skulle markas att jag bara fejkade. Jag tycker att genuin Sheffield-dialekt ar bland det finaste som finns, sarskilt pa man i ovre medelaldern :) Bandet Arctic Monekys har en mer modern variant, ocksa skon! Lyssna pa Mardy Bum: http://www.youtube.com/watch?v=Lp1fQ51YZMM

Nu ska jag sova till ljudet av alla fyrverkerier. Lite ironiskt ocksa att i den engelska dimman sa syns de inte ens!

Inga kommentarer: