söndag 1 maj 2016

Grevens kamelior

En av anledningarna till att jag så gärna ville ut till Chatsworth igår var att det var sista chansen, eller kanske redan försent, att se den stora samlingen kamelior som finns där. Men den plötsliga kyliga våren måste ha förlängt säsongen en smula för de blommade ännu! Jag blev så lycklig för det! Jag har varit på Chatsworth otaliga gånger nu men alltid lyckats missa just kameliorna. De finns i ett gammalt växthus från 1697, så själva byggnaden är intressant i sej. Väldigt många sorter och många är väldigt höga, hela vägen upp i taket, tre-fyra meter. Jag tog många bilder för kamelior är en av mina favoritblommor. Visst är de vackra!

















































2 kommentarer:

Monica sa...

Vilka skönheter! Alldeles otroligt vackra! Så roligt att ha sett dem i sin vackraste blomning, så vackra foton och att du fått fram den röda färgen som är så svårt. Vad mycket vackert det finns.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag ar valdigt nojd med att ha sett dem antligen. Tank att vaxthuset ar sa gammalt och fortfarande anvands!