måndag 9 maj 2016

Helgen

Cricketmatch i parken. Väldigt engelsk sommardag!
Helgen har bjudit på en ordentlig heatwave faktiskt, jag som skrattade lite åt uttrycket i mitten av veckan när vi hade runt 20 grader. Nu har det varit 25 grader i skuggan och turkos himmel och alldeles stekande sol. För varmt för att sitta ute och äta faktiskt, tur att man kunde dyka in i en gammal kall biograf och fika!

Rolig skylt på unisextoaletten i det nya cafeet i den gamla biografen
Stumfilm och gott kaffe i fantastisk miljö. Älskar detta ställe! Här kan man läsa mer.

Lite ylande i bilen på väg till veterinären, men knäpptyst på väg hem. Inte ett pip sa hon vid vare sej kloklippning eller blodprov.
Det har varit en ganska fullspäckad helg med jobb och storhandling och lilla kissen som varit hos veterinären. Jag ska ringa imorgon och få veta provresultaten, hur hennes dåliga njurar mår. Veterinären tyckte att hon verkade pigg iallafall och var imponerad att denna snart 18 och ett halvt åriga dam kunde ta ett smidigt skutt från den höga britsen och försöka hitta ett hörn att gömma sej i. Lite morskare än vanligt var hon! När vi kom hem satt hon länge under sängen i gästrummet och så efter ett par timmar kom hon ner till köket, satte sej tyst på nedersta trappsteget som hon brukar, väntade tills jag la märke till henne, varpå hon blängde ordentligt och vände sej tvärt om och gick och satte sej under sängen ett tag till. Som om hon ville visa att jag är minsann här och finns till, men jag är fortfarande sur! Sent på kvällen kröp hon upp i min famn och spann och spann, mer än hon brukar, och då var allt förlåtet tror jag.

I denna värmebölja har jag haft gymmet helt för mej själv vilket är ganska skönt.
Det är underbart vad sol och värme gör, det känns som att kroppen liksom mjuknar och min hosta är nästan, nästan borta. Jag har iallafall börjat träna igen och det verkar som alla muskler försvunnit på dessa veckor. Jag fick träningsvärk av vad jag brukar göra som uppvärmning! Men det är bara att bita ihop.


Skogen börjar bli grön
Ikväll satt jag i trädgården tills det blev mörkt. En riktigt ljum sommarkväll var det.
Jag blev glatt överraskad att min gamla julgran från ikea fått livet åter och nya skott.

4 kommentarer:

Monica sa...

Så härligt med denna vårsommar! Så roligt med det stället och fint att de har ett trevligt café nu också. Den skylten skulle passa på unisextoan på Åhléns i vår huvudstad:-)
Härligt med kattdamen att hon fått både fotvård och halvårskontroll och att allt gick bra. De har noggrann koll på katterna hos dig nästan mer än på barn här. Hoppas blodprovsvaren är ok, hon är i alla fall spänstig som sin matte. Det hoppet bådar gott:-). Roligt att hon är så tuff också med integritet och så underbart gullig och snäll och vet vad hon vill.

Steel City Anna sa...

Mamma: jag är fortfarande imponerad av hur hon skrämde grannkatten inifrån sin bur bara genom sin blick :) Tror hon är en sträng kattmadame men mot oss är hon lite mer avslappnad utom när man måste åka till veterinären :) Skylten var väldigt skojig tyckte jag.

Anne-Marie sa...

Vi kommer att få uppemot +25 denna veckan vilket jag tycker känns litet väl varmt redan. Jag njöt faktiskt av regnet den gångna veckan och de litet svalare temperaturerna.
Djur tror jag behöver litet tid på sig när de går igenom så stora saker som besök hos veterinären. Men de är inte långsinta i alla fall. :)
Ser ut som om ni fått riktigt sommar nu.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: det är snabba svängningar i vädret verkligen. Jag klagar när det är för kallt och när det är för varmt också :) 20 grader är skönt tycker jag. Men det är härligt på kvällarna efter en varm dag. Hon hatar verkligen veterinären, mest att åka dit verkar det som. Vi satt i väntrummet, hon och tre andra katter, och de bara blickade argt ut över rummet. Hundarna däremot skakade av rädsla, gnydde och ville sitta i ägarnas knä. Tycker det är en rolig skillnad :)