torsdag 7 april 2016

Hemmadag, städdag och datakrångel

Min dator är över tio år gammal och det var väl bara en tidsfråga innan nåt skulle börja krångla ordentligt ... Nu var det programvaran till kameran som helt enkelt inte längre var kompatibel med mitt uråldriga system och bilder är egentligen det enda jag har datorn till. Gjorde en liten städning och genomgång, frigjorde lite minne och lyckades ladda ner en lika uråldrig programvara som datorn som ändå blev kompis med kameran och till slut gick det att överföra bilder igen. Jag bearbetar inte mina bilder särskilt mycket ändå så det gör inte så mycket att detta program var ganska osofistikerat. Vilken tid sånt här tar!

Sällskap av lilla kissen har jag haft och köket blev städat under tiden och kylen blev skinande ren - jag älskar att städa ur kylen och kasta gamla burkar (makens). Nu ska jag ta mej en tur till gymmet innan det blir mörkt!





11 kommentarer:

Monica sa...

Ja fy vad sån´t där tar tid! Jag kan sitta ett dygn och göra om allt, "rengöra", fixa mycket och så kan bredbandet krångla, stänga av hela tiden och då ringer jag dit och ställer så svåra frågor så det kan inte dataexpertisen svara på:-) och då ser de att det är något fel hos dem, att de inte uppdaterat sitt eget och istället för att som de säger att folk har fel på sina datorer så vips går det som smort igen. Och så tar jag bort register och program och en massa filer och lite rädd kan man ju vara att något viktigt försvinner men hittills har det gått bra och jag får mer minne. Men inte är väl din Mac 10 år? Det undrar jag:-)

Monica sa...

Och titta! Det har kommit en liten blomma i makens pelargon ser jag:-)

Steel City Anna sa...

Mamma: det ar den :) valdigt gammal. Skulle garna ha en ny mac men de ar sa dyra. Sag idag pa Sainsbury's att de reade en liten minilaptop, kostade bara prick 100 pund. Funderar pa att kopa en san. Mycket minne verkar vara pa vag bort for nu ska allt sparas i olika moln :) ingick moln i priset.

Annika sa...

En tio år gammal dator. Respekt.
Tänk att den faktiskt håller och funkar (hjälpligt då). Men ändå.
Är det därifrån du bloggar också?
Jag har haft min laptop (mac) i två år snart. Laptoppen innan denna höll i två år. Mac som slutade funka mkt pga av mitt stora bildblibliotek. Innan dess hade jag en Sony vaio som höll i tre år.
Jag verkar avverka laptops på löpande band, trist nog.
Så, wow, du har lyckats länge med din, eller det kanske är en stationär? Tror att de kanske håller längre?

Steel City Anna sa...

Annika: ja, jag brukar ladda upp bilderna till bloggen fran den (ar en laptop) men sen kan jag blogga fran paddan sjalva inlaggen. Den har varit bra lange men det ar mest minnet nu som ar narapa slut och operativsystemet ar helt ute tydligen :) skulle garna ha en mac igen men denna kanske kan klara nat ar till. Ska rensa upp lite mer nar jag far tid.

Anne-Marie sa...

Oj, det var en gammal dator. Min är faktiskt 5 år nu och det är gammalt inom datorvärlden. Som tur är kan jag uppdatera allt som man bör och jag såg till att jag lade till extra minne när jag "byggde den" hos Lenovo. Det företaget gör mycket bra datorer.
Visst tar sådana här saker tid och man blir lätt frustrerad. Bra kanske med kattsällskap. :)

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: haha ja katten hade en lugnande inverkan! Funderar lite pa hur jag ska gora nu, spara till en ny bra eller kopa en liten billig emellan. Detta med moln ar jag valdigt misstanksam mot!

Anne-Marie sa...

Moln? Tänker du på det jag skrev om att "bygga den"? Det jag menade var att jag faktiskt fick bestämma vad jag ville ha och inte ville ha när jag beställde datorn direkt hos Lenovo. Det var väldigt praktiskt att kunna lägga till och ta bort saker.
Annars om du tänker på "cloud based services" är jag också misstänksam mot dessa. Och jag är MYCKET misstänksam mot Windows 10 som de försöker få mig att uppgradera till.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: just sanna moln tankte jag pa, clouds alltsa :) tycker inte det kanns sakert alls. Men nu verkar det vara farre och farre datorer med mycket minne.

Rebekah M sa...

10 år gammal dator! Respekt! :) Den jag hade innan jag bytte till Mac var fyra år, och den har nog inte riktigt lagt av ännu, men jag använder den inte (Dell). Min MacBook som jag har nu gick på US$1,300. Den är lika lätt som min gamla iPad.

Moln/cloud -- om det är ett moln hos nå'n man litar på är det väl okay. Jag menar ... Google lär väl inte gå i graven i första taget, inte Amazon heller.

Steel City Anna sa...

Rebekah: hade en Dell innan Macen som varade ett ar knappt :) den gick sonder bade fysiskt och tekniskt kan man saga!

Jag tycker det kanns lite obehagligt med vem som har tillgang till molnet och vart molnet ar egentligen ... Men det verkar vara framtiden.