söndag 8 januari 2012

Just me, chocolate and poetry

En helt ljuvlig dag har det varit idag. Lång frukost, promenad i solen, skumbad, en sväng på stan, några fina fynd. Köpte bland annat fånigt lyxiga tätt, tätt vävda bomullslakan från Debenhams Fine Linens för halva-halva priset. Jag stod också länge och funderade på en fin vit brokadmönstrad duk med sex servetter som kostat 500 spänn och nu kostade 100. Jag visualiserade matrummet i nya lägenheten, tjusig parmiddag, de fina tygservetterna, levande ljus. Sen visualiserade jag också min man som efter tre eller kanske fem minuter absolut skulle spilla något bjärt på den vita duken och jag skulle sitta resten av middagen och tänka: karljävel. Så jag köpte den inte. Det kändes som en välgörande uppoffring för kärleken. Däremot kunde jag inte motstå en bakelse på väg hem. Maken har gått ut för att spendera sista kvällen med min svärfar som varit och hälsat på och åker hem imorgon. Så nu är det bara jag, chokladbakelsen, en kopp kaffe på Carl Larsson-underläggen som jag älskar ömt och massvis av poesi.


9.  
by E. E. Cummings

there are so many tictoc
clocks everywhere telling people
what toctic time it is for
tictic instance five toc minutes toc
past six tic

Spring is not regulated and does
not get out of order nor do
its hands a little jerking move
over numbers slowly

   we do not
wind it up it has no weights
springs wheels inside of
its slender self no indeed dear
nothing of the kind.

(So,when kiss Spring comes
we'll kiss each kiss other on kiss the kiss
lips because tic clocks toc don't make
a toctic difference
to kisskiss you and to 
kiss me)

4 kommentarer:

Monica sa...

Mycket bra, ja allt:-). Fast ändå, det lät bra med den vita duken och sex servetter, mycket bra pris. Kanske lättvättad;-)

Steel City Anna sa...

Ja, jag kan ju trösta mej med att det iallafall inte är en 500 kronors duk som blir spilld på :)

Trillingnöten sa...

Den där chokladgrejen såg minsann livsfarlig ut! Herregud vad gott :)

Steel City Anna sa...

Den var extremt god :) Idag har jag ätit soppa och sallad :)