måndag 16 januari 2012

From the neon nights to dreaming of a dry stone wall

En lista från Trillingnöten - jag kan inte motstå dem.
1. Vad gjorde du för 10 år sen?
Jag pluggade litteraturhistoria, lingvistik och pedagogik och jobbade ofta nästan heltid samtidigt. Gick på gym fem gånger i veckan. Festade på Stureplan på lördagarna. Hade en gedigen kollektion av hysteriska ögonskuggor och galna strumpbyxor. Odlade min cynism och särart samtidigt som jag ville kolla hur det är att smälta in och hela tiden hade någon slags känslostorm som vällde ur mej på ett barnsligt vis vilket irriterade mej. Hur hann jag allt? Jag sov ungefär tre timmar per natt. Här sitter jag nu, gift kontorsråtta i fleecepyjamas med pingviner på och får hjärtflimmer bara av minnet. Jag har växt i mej själv, det känns bra.
2. Vad gjorde du för ett år sen?
Jag filosoferade över synden. Och var ännu mera stressad. Klar förbättring sen dess.
3. Fem snacks du gillar
Estrellas sombrero-snacks.
Jordnötsringar.
Walker's Salt and vinegar chips.
chillinötter
ostbågar
4. Fem sånger du kan hela texten till:
Alla Beatleslåtar. Alla låtar som spelas på Vinyl 107. De flesta svenska psalmer. Det är fler än fem. Jag kan mycket texter i huvudet, ganska många dikter, en del Bibelverser. Då har man aldrig tråkigt!
5. Fem saker du skulle göra om du var mångmiljonär
Köpa en engelsk cottage med stenmur kring och gammaldags trädgård, som i filmen The Holiday
Ta ledigt hela december och julpyssla dagarna i ända
Jobba en dag mindre i veckan och istället laga favoritmat till tanter och gubbar på hemmet som mest äter sönderkokt brysselkål i kisslukt.
Utbilda mej till ekonom.
Bo några månader längst upp i Skottland, glo på får och bli vindpinad.
6. Fem dåliga vanor
Går och lägger mej för sent.
Tvättar aldrig bort sminket.
Kollar för mycket på Svt Play.
Struntar i frukosten.
Går aldrig upp i tid - därav skippar frukosten.
7. Fem saker du gillar att göra
Sovmorgon.
Leta vårtecken.
Laga en riktigt stor stek.
Dricka starkt kaffe.
Umgås på puben.
8. Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa
Kavaj, gillar jag inte så mycket. 
Smala höga spik-klackar.
Örhängen.
Byxkjol.
Läppstift.
9. Fem favoritleksaker
Min rosa CD-spelare.
Mina tygbakelser och kanelbullar i filt.
Mina muminmuggar.
Min laptop.
Min Alice i Underlandet-bok.
10. Tio personer jag vill se göra den här utmaningen:
Alla som vill!

3 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag visste att du skulle tycka om utmaningen :) Du var den första jag tänkte på!
Och herregud, den första delen! Om dig för tio år sen...hade ingen aning om ditt mörka förflutna som partypingla :p

Karin sa...

Vad mycket som kan hända på 10 år. Tänk att vi fortfarande var tonåringar...

Steel City Anna sa...

Trillingnöten: Haha ja men det är ju det som är så roligt med listor, alltid får man veta nåt nytt! :)

Karin: Ja, det känns extremt länge sen! Inte tänkte vi då att jag skulle bo i Sheffield och du ha en bebis i bagis :)