fredag 12 mars 2010

Melodifestivalfinal 2010

Imorgon smäller det. Jag ska titta på Melodifestivalen, inget kan hindra mej. Förutom Svt Play om de får teknik strul med live-sändningen på nätet. Det får inte ske!

Ska vi gå ut imorrn? undrar min kollega. Njaej, säger jag. Alltså det är svenska melodifestivalen. Hon ser misstänksam ut. Va? Ja, alltså jag måste kolla på den. Det är final.

Och jag saknar att vara i ett land där ett sånt här beteende är helt normalt.

Nu ska här tippas, det är alltid roligt att se sen om man haft fel eller rätt.
Startordning:
  1. Darin
  2. Pernilla Wahlgren
  3. Andreas Johnson
  4. Timoteij
  5. Peter Jöback
  6. Ola
  7. Jessica Andersson
  8. Salem Al Fakir
  9. Anna Bergendahl
  10. Eric Saade

Min tippade ordning:

Etta - Salem Al Fakir. Ettan, tvåan och fyran kan mycket väl byta plats. Jag är osäker. Vågar folk rösta på sånt här? Men det skrivs himla lite om Jöback. Kan det bli Salem? Jag tippar på det hursomhelst. Bara det inte blir Timoteij ... Jag tycker Annas låt är lite tråkig, men den är klart oskämsig att skicka till Oslo, vilket jag inte kan säga om föregående blomstergrupp.
Tvåa - Anna Bergendahl. Många verkar ha blivit förtjusta i denna dam. Men jag tror inte att hon vinner. Bara en känsla.
Trea - Timoteij. För att kom-kom-kom är sådär irriterande som bara jobb-jobb-jobb-iga blivande sommarhittar kan vara.
Fyra - Peter Jöback. I mitt tycke den finaste låten och den bästa rösten. Men tror folk glömmer bort att rösta på den.
Femma - Darin. Alltid nån som gillar Darin. Men den är lite för tråkig och så stönar han värre än Britney Spears på den gamla goda tiden.
Sexa - Jessica Andersson. Konventionell fin låt.
Sjua - Ola. Han har nog en hel del tio-åriga fans med egna mobiler att ringa på.
Åtta - Andreas Johnson. Menlös låt som ingen minns melodin på.
Nia - Pernilla Wahlgren. För att det är inte är 1993.
Tia - Eric Saade. Jag menar, han duschar på scenen.

Om jag själv får välja vinnare:
Salem Al Fakir eller Peter Jöback - kan inte välja!

Vem är er favorit?

2 kommentarer:

Johanne Ländin sa...

Mina favoriter tar sig aldrig till final!
Men barnen gillar Salem Al Fakir och jag undrar om inte de styr hur familjen ska rösta ganska mycket.
Vi ska till vänner och titta tillsammans på Melodifestivalen. Det börjar snart bli en högtid på samma sätt som jul och midsommar... Okej, det var kanske att överdriva lite.

Men visst är det märkligt att man i England mest tycker att det är löljligt och skämtar bort hela Melodifestivalen. Undrar om det blir ändring nu - eller ska Wogan fortsätta som kommentator?

mamma sa...

Svårt, Peter Jöback sjunger bra i den här låten och uppträdde snyggt. Salem om folk vill något nytt kanske, om Annas låt sägs här nu av bedömare att den växer när man hör den om igen. Ja vi får se, lite kul är det. Något annat, postade nyss ett brev till dig och måste skriva en tulldeklaration, har aldrig behövts förut men nu är Sverige på tapeten igen så regler stramas åt, det var bara tidningar dessutom.