måndag 8 mars 2010

Synnerligen snygga Sheffieldbyggnader

Gick en liten runda och fotade mindre självklara sevärdheter i stan som lyste upp i vårsolen och stod ut lite extra. Jag är mycket förtjust i den viktorianska eran och bättre ställe att bo på då får man leta efter!Den lilla grindstugan med sockerkristyr i Botanical Gardens
Det utomordentliga cafeet i nämnda park ...... och ett fönster ...... och en skylt vid ingången till detsammaGamla kvinnosjukhuset från 1877, numera tillhörande University of Sheffield Music DepartmentHärlig kyrktupp på ett gammalt hus som nu används som ungdomsgård
Sheffields stolthet Henderson's Relish
University of Sheffield - den första byggnaden med tinnar och torn från förra seklets börjanBastanta viktorianska rikemanshus
Eleganta Weston Park Museum från 1868 - det har redan planterats i rabatterna!
Enorma Mappin Building - en av universitetsbyggnaderna, byggd sent 1800-tal

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nä, jag tror att jag ska flytta till Sheffield! Känner du till om någon butik (gärna i en sån där vacker byggnad) behöver en pratglad kassörska?

Inte?

Jodå. Du får väl kolla lite.

,-)

mamma sa...

Så underbart det är i Sheffield och vilken lycka att bo mitt i City i den staden. Att ha allt så nära och vilket håll man än väljer så blir promenaden upplevelserik och vacker.
Och tänk, snart blommar det i Botan, där är det helt ljuvligt. Tänker på att stan är bra planerad, om vi tänker Stockholm är det inte precis nära till Botan för de som bor i City. I Uppsala är det men det är då en så mycket mindre stad i jämförelse, men om man tänker på städer av samma storlek så är Sheffield väldigt väldigt bra.

Mamma sa...

Ja tänker på samma sak Elisabet. Det skulle vara fullt möjligt att starta något där, inte minst med skandinavisk touch, det skulle bli hur populärt som helst. Jag tycker jag har en massa talanger för att inte tala om dottern och du verkar ha många också. Däremot är jag inte någon entreprenör tror jag och alla lagar och myndigheter som finns i Sverige än mer sånt förstår jag mig inte alls på så vi får väl be om hjälp med det. En väninna till Anna har startat butik, karlen och en kompis renoverade, den ligger i jättefina kvarter och hon kallar den mycket fyndigt "A second chance", bara det, och det får hennes grejer, är lite nytt och bytt och det går jättebra. Men sen kan man ha något åt mat och kafé, det tror jag skulle gå utmärkt. Däremot är mannen (min) inte särskilt hågad men man skulle kunna bo delvis där och här.