tisdag 24 december 2013

Julaftonskväll

Så blev det julafton även i år, 2013, som varit ett riktigt olycksår, och var man inte skrockfull innan så borde man bli. Men som sagt, julafton blev det, en fin sådan, och ett nytt år väntar runt hörnet. De mörkaste dagarna är bakom oss och vi går mot ljus och vår igen. Jag har dokumenterat dagen noga, jag brukar missa det men i år så är det mesta med i stort och smått. Jag tänkte att det kan vara kul att titta tillbaka på någon gång. En utlandssvensks julafton i bilder, varsågoda!

Ikeas lussebullar direkt från frysen in i ugnen är det första som sker denna dag. Ett par lussebullar och kaffe blir frukost.
Utsikt från vårt sovrum där jag för en gångs skull sminkar mej lite ordentligt och tar på mej en fin klänning.
Går en sväng till kyrkan och tittar på julkrubban utanför.
Soligt och milt väder, nattens regnväder är borta och folk är glada och överallt önskas det god jul. Jag ville köpa färskt bröd på bageriet, men allt var slut redan vid tio-tiden fick jag veta.
En julbukett tulpaner köptes idag.
Lilla granen och julklapparna.
Postkontoret är öppet och jag går och hämtar ett paket från Sverige som bland annat innehöll en söt duk med detta domherrepar. Så fint det blev!
Jag lagar jullunch och tycker att det räcker med lax, sill, räkor och ägg - skinka och köttbullar får vänta till ikväll. Mycket nöjd med detta, det kändes mycket mera lagom.

Svensk sill och tre sorters lax från IKEA.

Putting my feet up och vilar efter maten. Dessa julsockor har jag haft i flera år, de har små bjällror på.
Sen dricker vi glögg om kommer ifrån ... just det, IKEA. Gott!
Jag läser Allas och målar naglarna i julig färg.
Julbord del 2 väntar. Ingen prinskorv finns. Dessa får bli substitut. Mamma vägrar smaka.
Spanskt julgodis som ingen äter eftersom de smakar som en blandning av florsocker och vatten. Men de ser fina ut.
Julmust till mej och maken från mamma. Själv ska hon dricka Shloer Celebration Pink Fizz.
Dagens mysigaste stund.
Jag avnjuter min julmust långsamt i små huttar. Helst hade jag velat ha ett badkar med julmust. Minst.
Fruktsallad framför TV:n avslutar denna afton. Jag vill gärna gå på midnattsmässa men det vill ingen annan. Kanske klokt efter som jag ska upp klockan fem och jobba imorgon.

2 kommentarer:

Monica sa...

En underbar julafton, så fin på alla sätt, tack från hjärtat till era hjärtan underbara älsklingar:-)

Steel City Anna sa...

Thank you, yes it was :) x

Ja det var en lugn och fin dag.