söndag 25 december 2011

Juldagsbetraktelser

Vaknar tidigt igen av någon typ av storm. Maken går ut och joggar. Jag läser jultidningar, städar efter gårdagens julklappsorgie och tittar belåtet på presenterna. Rester från igår blir jullunch. Sedan kommer solen fram och jag tar på min julklappskappa och går på promenad.
Jag tänker mej att jag kommer vara ytterst ensam som det brukade vara i city centre på julen men nej se här bara väller det ut människor från alla de tjusiga villorna - ensamma stressade medelålders kvinnor som går stelt som i tomtens leksaksparad i Kalle Ankas jul och ser ut som om de sett en kalkon för mycket, kärlekspar som möts under det stora trädet i Endcliffe Park och byter julklappar, vänninor som diskuterar extra jobbiga släktingar och pensionärer med rullator som tycker att det är för mycket stoj på barnbarnen.
Prinskorv - hela vägen från Sverige
Julaftonskväll
Klappat och klart
Städning på juldagsmorgonen
Hemma igen har maken somnat på soffan i julklappspyjamas. Ikväll ska vi spela spel och titta på film. Jag har inte bestämt mej för om det blir English Christmas dinner idag eller imorgon. Köttbullar hade jag tänkt rulla också. Vi får se vad det blir.
Juldagspromenad i 15 plusgrader, strålande sol. Inga vantar. Kappan är lite för varm.
Botanical Gardens är stängd.
Men i Endcliffe Park är det gott om folk. Hej på dej Victoria!

Ett av alla hus det väller ut en och annan frusterad människa ifrån.

2 kommentarer:

Monica sa...

Kappan är jättefin! Och så härligt med sol och värme, blåsten kommer från Norge, det blåser här med nu ikväll, var soligt annars på dagen. Intressant med dina studier i etnologi;-). Och tänk det trädet trodde jag inte blev kalt, det som är som ett hus om sommaren, har aldrig sett det någon annan årstid!
Verkar som du haft en skön och avkopplande dag.

Steel City Anna sa...

Både Gardell och Noren skulle ha gott om material till en ny teaterpjäs :)

Trädet var helt kalt men började få knoppar.