lördag 24 december 2011

Julafton so far

Mys från puben igår
Julafton 2011. Vaknade ganska tidgt. Jourtelefonen var tyst över natten. En lättnadens suck. Satte igång att städa, tvätta och flytta möbler nu när vi bott in oss lite och sett hur saker passar bäst. Maken sprang ut på stan och julhandlade ett par sista klappar. Jag öppnade de sista julkalender-paketen från mamma och sopsorterade chokladkalendern och fick den där vemodiga känslan av att julen är slut innan den börjat.

Vild diskussion utbröt över val av julsånger, svenska, tjeckiska eller engelska. Till slut satte vi på Frank Sinatra.

 Jag lagade sedan jullunch med minimal ansträngning med hjälp av IKEA.

Både skinkan och Janssons var riktigt god. Imorgon ska jag göra riktig Jansson, och nu på eftermiddagen ska jag ut och kika efter en kalkon. Sedan väntar julklapparna!
Julaftonsvädret? En mycket blek vintersol, ingen frost, gröna gräsmattor, duggregn och plusgrader.

6 kommentarer:

Monica sa...

Bra att både skinka och Janssons var ätbart och så kan du göra en egen god när du får tid med mammas ansjovis:-). Lite intressant med Ingvars förpackningar numera, pepparkakorna t ex försöker jag se här. Och undrar vad som finns i alla julpaket:-), en del vet jag;-). Här har det lyssnats på Carola, upptäcker hennes röst mer och mer och hennes julskivor slår ut de andra hur lätt som helst, som Charlotte P, Måns nya m fl. Sen finns mycket annat njutbart förstås.

Steel City Anna sa...

M's paket är inte ens med på bilden, dom håller han på och slår in nu :)

Jag har tittat på Tomtens julverkstad och nu ska jag se julkalendern. Snart blir det Lill-Babs prinskorv :)

Ingvars förpackningar är väldigt kommunistiska :)

Unknown sa...

God Jul! Hoppas allt är bra!

Annaa M sa...

Känner igen den där känslan när man öppnat sista kalenderpaketet, även när barnen senare gjort det. Att nu var en grej med julen slut. Samma när jag packar in adventsstaken för året.

Är det Christmas Crackers jag ser på bilden? Vi har en amerikansk julgäst i år och hon är förvånad över att vi inte har några crackers. Borde förstås bett någon av flickorna tagit med sig från Irland.

Ser mysigt ut med juldekorerad pub. Skulle gärna sötta mig på planet med dotter i morgon. Hon måste tillbaka just och pubjobba.

Steel City Anna sa...

Annaa: Man kan fastna i tullen med smällkaramellerna så det var lika bra att de stannade på Irland :) Har hänt en engelsk vän till mej som skulle ta med sej några oskyldiga crackers till Sverige. Men fina är de! Dessa innehöll spel och gåtor.

Puben är bland det bästa med England!

God fortsättning!

Steel City Anna sa...

Fiolina: God Jul!