fredag 27 februari 2009

Cottage Pie och tjuvlyssning

Mycket svensk mat lagas det av mej, men idag har jag för ovanlighetens skull lagat en engelsk rätt, Cottage Pie. Engelsmän kallar ofta saker och ting för pie som inte alls är paj - fish pie är till exempel vår fiskgratäng med mos på toppen. Pie i största allmänhet är inte att rekommendera om man nu inte tycker att sylta inlindat i en tjock deg med mörkbrun pulversås runtomkring låter mumma. Däremot är efterrättspajer helt ok. Men om man vill ha matpajer som i Sverige, så ska man säga quiche, så fattar dom. Annars blir det en blöt och köttig version av paj, eller kanske just Cottage Pie som du får in på bordet ... Det blev himla gott om jag får säga det själv, jag hade lite cheddarost på toppen också, det är nog oengelskt. Ganska enkelt att fixa till, bryna en köttfärsröra, göra potatismos och gratinera i ugnen. Googla efter recept! Min version är alldeles för ogenuin.

Lite laddning inför morgondagens melodifestival blir det också förstås. Jag har lyssnat på en minut av bidragen och jisses, det blir nog årets sämsta deltävling imorgon. Tävlar gör:

  • Agnes - tröttsam låt innan minuten ens är slut. Känns gammal.
  • The Pilots - 80-talsmusik som bara måste vara ett plagiat av andra låtar.
  • Susanne - Låtar som inleds med määäääänniskobaaaarn placerar sej genast i det där särskilda facket som alltid finns i varje festival och som alltid kommer sist.
  • Sahlene - Now we're talking! Helt ok låt och tjejerna sjunger prima.
  • Thorleifs - Låter som ... ja, som Thorleifs.
  • Sarah: Jag är svag för hennes röst, men ack så trist låten var.
  • Next: Vad får man om man korsar Adam Tensta, spansk disco och smurfarna? Jo, denna trio. Nej, nej, nej, säger jag bara.
  • Erman - Inte så illa som jag hade väntat mej. Jag börjar nästan gilla den. Men det kan bero på att utbudet är så deprimerande skralt.

Anna tippar:
Agnes och Sahlene till final. Thorleifs och Sarah till Andra Chansen.
Juryn räddar bergis Erman.
Anna hoppas:
Sahlene och Erman till final. Agnes och Sarah till Andra Chansen.
Internationella jutyn kan rädda Thorleifs, haha, vilket chock om övriga Europa skulle förstå vilken musikskatt Sverige sitter och ruvar på.

Thorleifs har fått massor med bra recencioner i pressen. Vad händer med världen?

Inga kommentarer: