söndag 8 februari 2009

Kelham Island



Jag har idag besökt museet Kelham Island, men först blir det lite schlager. Jag har hittat de flesta av melodifestivalbidragen på nätet i efterhand men inte lyckats höra Alcazar. Första intryck från det lilla jag hört var ...

Marie Serneholt från ... Ukraina?
Emilia från 50-talet?
Ugglas från ... ja hon är iallafall ganska unik.

nej, jag är inte särskilt imponerad. Och stackars Shirley som åkte ut!

Kelham Island är ett museum som presenterar stålindustrins rötter i 1700-talets Sheffield och är mycket roligare än det låter. Englands största ångmotor från 1905, the River Don engine, finns här, och prick klockan två kom en märklig karl med 60-talspolisonger utspringandes och klättrade upp på den och började snurra på en massa rattar så att den kom igång. En ganska surrealistisk upplevelse, men spännande.



Museet ligger på en liten ö bredvid kanalen och byggnaden fanns redan flera hundra år sedan och fungerade då som en kraftstation för Sheffield. Runtomkring ligger andra gamla industribyggnader som är förfallna men som inte får förstöras av kulturskäl. Inte långt bort har dock stora lägenhetskompex byggts upp. Det är en typisk Sheffieldmix av gammalt, nytt, slitet och modernt. I området finns det också flera pittoreska pubar och restauranger som helt har undgått tidens tand. Översvämningen för två år sen orsakade stora skador på museet och jag tog kort på den här skylten som visar hur hög vattennivån var!




Och så kan man se sånna här söta viktorianska lyktstolpar som jag har lite pippi på:


Ett besök hit rekommenderas starkt! Även om stål inte är ens största intresse så lär man sej en hel del om hur våra städer byggdes upp när industrialismen satte fart ...

Inga kommentarer: