torsdag 26 oktober 2017

Havet

Dessa bilder är från Scarborough. Det var fint väder men kallt och blåsigt, ändå var det några tjejer som badade. Det är så härligt att vara vid havet, även om det skiljer sej en hel del från vad jag är van vid som uppvuxen på den svenska östkusten. Men vidderna och frihetskänslan, doften av saltvatten och måsarnas skrän är desamma.






Här badas det!





Havet, av Karin Boye

Salt, bittersalt
är havet, och klart och kallt.
På djupet multnar mycket,
men havet renar allt.
Vilt, rovdjursvilt
är bränningens glittrande språng,
men ingen människas tankar
är höga som havets sång.
Starkt, evigt och starkt
är vågornas väldiga tåg,
och stark av det eviga havet
var mjuk förgänglig våg.
Så ge ditt liv åt havet.
Det kräver blod av sin man,
men sist, djupt i det djupa,
får ingen en vila som han.

6 kommentarer:

Monica sa...

Så vackra foton! Ja havet är härligt och så fint med dofterna och horisonten. Dikten är fin också.

Steel City Anna sa...

Mamma: ja, jag skulle vilja bo vid havet :)

Annika sa...

Ja, jättefina bilder, och vackert LJUS!!!
Visst, havet är havet och nog det element jag älskar mest.
Just doften, friheten och det öppna.
Dikten är verkligen fin!

Steel City Anna sa...

Annika: visst är det helt underbart ljusblått ljus :)

Anne-Marie sa...

Så fina havsbilder!
Det är något speciellt med hav, sjöar och vatten överhuvudtaget.
Saknar närheten till vatten där jag bor.

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: tack :) det är lugnande med vatten tycker jag. Och en frihetskänsla :)