måndag 3 november 2014

En litterär utmaning


Jag har blivit utmanad av Trillingnöten, som har kommit på himla bra frågor som jag svarat på nedan. Och sen bryter jag lite mot reglerna och nominerar alla som läser här och vill anta denna utmaning. Såhär gör man:

Vad gör man när man blivit nominerad?
1. Tacka den som nominerat dig och länka till dennes blogg.
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award+loggan i ditt inlägg
3. Svara på de 10 frågor du fått
4. Nominera 10 andra bloggar och ge dem 10 frågor.

Trillingnötens frågor och mina svar

1. En bok som jag önskar att jag själv skrivit.
Brott och straff av Fjodor Dostojevskij. Den är ultimat. Det är som om man är inne i huvudpersonens hjärna. Den täcker alla mänskliga känslor. Jag önskar att jag kunde skriva som Dostojevskij. Eftersom jag inte kan det så håller jag mej till bloggen om ditten, datten och katten. Jag vill liksom skriva som honom, annars får det vara.

2. Den värsta bok jag läst.
Det är ingen direkt som sticker ut. Jag är ganska noga med vad jag läser. Ofta är det böcker jag får ut något av, även om jag inte tycker om dem.

3. En författare jag skulle vilja träffa och samtala med.
Shakespeare. Skrev du allting själv, skulle jag fråga.

4. Min favoritgenre och varför.
Oerhört långa böcker av ryssar samt poesi i alla dess former.

5. En bok jag minns från min barndom.
Jag läste som en galning hela barndomen. Allt av Astrid Lindgren såklart. Pettson. Sune-böckerna. Jag läste även vuxenböcker. Jag läste vadsomhelst som fanns i min närhet. Men jag säger Stackars Pettson då. Älskade den boken, fast jag egentligen hade växt ifrån Pettson då när den kom. Men den är ju fantastisk. Den där svenska melankolin! Hör bara:


6. Mitt bästa boktips.
Det får bli den här, Cat Psalms. Den är helt ljuvlig!

7. Den svåraste bok jag läst (kan vara svår av olika anledningar. Svårt språk, svår handling eller bara hemsk att läsa)
Ja Bibeln är ju en svår bok. Men jag säger Väldigt sällan fin istället av Sami Said. Den tar tid att läsa och är svår att läsa. Hans språk är så tätt och poetiskt, samtidigt väldigt mycket humor och känslor, sarkasm och snabba kast. Man måste vara på helspänn helt enkelt. Men den är fantastisk!

8. Så skulle en bok om mitt liv heta.
Stål-Annas öden och äventyr.

9. En genre jag aldrig skulle läsa.
Fantasy.

10. Bästa namnet pa en bok.
Svår fråga! Kristina Lugns samtliga boktitlar är bra, men är mest förtjust i Bekantskap önskas med äldre bildad herre.

Mina frågor för den som känner sej utmanad kommer här:

1. Om jag fick ta med mej tre böcker till en öde ö skulle det bli ...
2. En bok som har betytt mycket för mej som tonåring
3. Den bästa sagan jag vet
4. Om jag fick vara en karaktär i en bok skulle det vara ...
5. En bok som skakade om!
6. En bok som fick mej att skratta
7. En bok jag önskar att jag hade läst
8. En bok jag gärna läser högt
9. En bok som borde bli film
10. Om jag skrev en bok så skulle den handla om ...

Där har ni något att bita i förhoppningsvis! Tack Trillingnöten för en rolig och stimulerande utmaning. Vill du bli utmanad igen så är det bara att köra på!

4 kommentarer:

Monica sa...

Det här var fantastiskt både intressant och roligt att läsa, jag får väl fundera ett tag till på mitt, men här gick det som ett rinnande vatten, vet, för jag satt intill:-)

Steel City Anna sa...

mamma: ja här går det snabbt, ligger i generna :)

Trillingnöten sa...

Tack för att du svarade så snällt på frågorna! Väldigt intressanta svar måste jag säga! Och spännande boktips :)

Steel City Anna sa...

Det var roliga frågor! En kul utmaning.