tisdag 22 augusti 2017

Kompislistan

Underbara Clara hade en intressant lista om detta med vänskap. Tankeväckande faktiskt.

Hur är du som vän? Beskyddande. Snäll. Praktisk. Generös.
Sämst som vän? Jag är ganska (väldigt) rak. Jag har väldigt tydliga gränser och det kan kanske bli på mina villkor lite väl mycket.
Vad stör sig dina vänner på med dig? Lite väl ärlig ibland. Min humor om man inte delar den. 
Återkommande vänproblem? Att jag lätt känner mej kvävd. Att det blir för mycket. Att jag ofta faktiskt helst vill vara ensam.
Typiskt för dig som vän? Jag har höga krav. Jag är ingen som hänger mej kvar eller på folk bara för att. Mina relationer ska vara givande. Annars får det vara. Däremot är jag lojal och någon att hålla i när det stormar. Men det ska vara äkta och på riktigt.
När blir du sur?  Jag blir både sur och arg ganska ofta och säger det. Vill få saker utagerade liksom. 
Tråkigast med dina vänner? Att många bor långt ifrån mej.
Önskeegenskap som vän? Intelligens och tolerans.
Värsta sortens vän? Själviska energitjuvar.
Bästa sortens vän? Den som ser mej och tycker om mej för den jag är, som är på samma våglängd och är en varm och nyfiken person.
Gemensamma drag för mina vänner? Tuffa, handlingskraftiga, ärliga, snabba, intellektuella och snälla.

2 kommentarer:

Annika sa...

KUL läsning!
Gillar listor. Ska kanske ta och sno den endera dagen.
Energitjuvar och folk som bara talar om sig själva utan att ställa EN enda fråga till mig är nog ungefär det värsta jag vet.
Det bästa är givande samtal med vänner som bryr sig och lyssnar.
Verkliga samtal.
Själv tycker jag (och man borde nog fråga ngn av mina vänner egentligen) att jag är intresserad och engagerad. BUt, who the heck am I to say...
HAHA.
Saknar också mina vänner hemifrån.

Steel City Anna sa...

Annika: haha ja, det är ju inte helt enkelt att säga hur man själv är som vän egentligen. Har också svårt för folk som babblar på bara, särskilt mest om sej själva :)