torsdag 14 juli 2016

Sommar i trädgården

Sådana här dagar när man har flera timmar i trädgården att bara vara. Påtar lite, dricker en kopp te, lämnar dörren öppen, besöks av en och annan grannkatt ... När det är ljummet i luften och kommer det en regnskur så är dropparna varma. Underbart är det!

Gäspar, åmar och kråmar sej. Men längre in än till uterummet kommer han inte.
Citronträdet börjar komma igen. Den har fått järnrik jord och den mörkgröna färgen kommer liksom sipprande. Coolt att se!
Min stora buske är full av blommor, sen kommer röda bär.
Piffade upp trädgården med en liten kanin.

Varje gång man ska hämta nåt i skjulet så är där en katt. Det är nog få saker som katter är så intresserade av som dörrar som öppnas.

Denne har just hjälpt mej jaga sniglar. Jag ids inte döda dem, kan bara inte. Men denne där, han kan.
Han har även planer på att sätta tänderna i familjen Kråka, men det går inte så bra och mest blir det till att ägna sej åt övervakning. Otroligt spännande även det. Hans öron rör sej i 180 grader närhelst kråkorna kraxar. På en sekund är han i en buske.
Då bara yr det vita kronblad ...
Mera övervakning och spaning
Min härliga stora fuchsia
Sniglarnas framfart ... röda blommor här nyss. Provar med lite lavendel nu istället.

Blicken när han ser en ny katt som strosar in på hans revir ... Vad ända in i ... ! Han sticker som en skott och sätter sej och fräser allt vad han orkar på en soptunna.
Supersöt ekorre. Den lyser om kvällarna!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken vacker morgon det är idag. Längesedan jag kunde säja detta! Solen skiner!
Hoppas du också har en vacker och solig dag!

Steel City Anna sa...

Lena: ja, underbart är det med sommar och särskilt när solen kommer fram :) ett och annat hotfullt moln idag dock.

Annika sa...

Det ser ut som att du har en väldigt mysig liten trädgård. Full med små grejer här och där. Precis så som det ska vara, tycker jag. Gillar när det är sådär.
Skönt att ni har lite skön sommar. Vi ska få 36 grader idag, och sol. OCH fukt.
Jojo, det är som det är :-)

Steel City Anna sa...

Annika: jag ar tacksam for denna milda sommar, precis lagom med runt 20 grader. Behagligt. Ar man ute vid havet sa kan det vara skont med mer men det ar inget kul att svettas i vardagen. Extremt impad att ni dessutom vandrar i san hetta!

Ja, jag gillar att ha lite grejer i tradgarden :) och lyktorna ar sa fina pa kvallen.

Monica sa...

Han är rolig den grannkatten, jag som nästan tänkte ringa kattsocialen när han var ute i regn och rusk jämt men så har han ett alldeles eget rum högt och kan bara kliva ut och in som han vill, bra att veta, men lustigt att han alltid är i er trädgård, han väntar ju lika på mig när jag är där. Lite kul är han, roligt att er fina kisse inte ens bryr sig om honom, hon har sin värdighet:-). Så skönt med egen trädgård fast hade det varit på vårt land hade hon du vet sagt att gräset på granntomten där måste klippas;-), tänk bara tanken i UK, är liksom helt otänkbart att uppföra sig dåligt eller klumpigt, skulle vara nyttigt för många att flytta ut ur sin bubbla och lära sig lite mer om självaste livet.
Ha det fortsatt underbart! Och jag, nej kan inte heller ta livet av sniglarna, bär ut dem i skogen där jag tror de ska trivas:-)

Steel City Anna sa...

Mamma: han är smart den katten :) och ja, det är skönt att folk kan uppföra sej ;)

Ruta Ett sa...

Så du har en bonuskatt som t.o.m. dödar sniglar? Vilken glädje! Och så fint du har i trädgården!

Steel City Anna sa...

Ruta ett: tack! :) haha ja denna kisse kommer mest hela tiden men ibland kan det vara upp till 6 kissar som solar sej tillsammans (efter att de argumenterat om vem som far vara vart). Det ar de varma stenplattorna som lockar :)

Han ar en duktig snigeljagare. Plattar till dem med tassen och biter lite. Ganska ackligt men uppskattat.