fredag 25 december 2015

Julen hittills

Det har varit ett par mysiga dagar nu och tid att njuta av alla förberedelser. Jag tyckte att Svts uppesittarkväll var jättebra i år och programmet höll mej sällskap medan jag gjorde en stor skinkstek och köttbullar i mängder. Jag gjorde en gammon joint som jag glaserade med maple syrup och senap och sedan hade ströbröd över och stack i nejlikor. Den blev väldigt god.

Kissen liksom föll ihop såhär efter att ha stått i givakt i över tre timmar och övervakat steken i ugnen ... Innan dess hade hon observerat köttbullarna nästan lika länge med bara en kort tupplur emellan.
Igår var det lite svårt att komma igång med julkänslorna. En vanlig dag i mångt och mycket här. Jag kollade in Laura Ashleys rea (hyllorna gapade i stort sett helt tomma redan), handlade lite extra mjölk och fina Christmas crackers på Sainsbury's (som redan hade städat undan alla julgrejor!) och körde ett ordentligt pass på gymmet. Sen blev det julbord på kvällen, mysiga TV-program och julklappsöppning.

Julgransbrioche till frukost, så gott!
På morgonen var vädret såhär igår ...
Men sen sken det upp!
Juliga naglar med snögubbar tyckte jag blev kul!


Julsånger med Frank Sinatra

Idag hördes glada skratt på morgonen från grannarnas barn och vid lunchtid försvann nästan alla bilar iväg för julmiddag hos släkten. Det är nästan kusligt tyst och stilla. Jag hade tänkt göra en engelsk julmiddag idag men det blev julbord igen för vi har så väldigt mycket mat kvar trots hjälp från vänner att äta upp den.



Ett litet julbord tyckte jag men oj vad mätt man blev fort ändå!


Dessert, pannacotta med hallon. Stolarna har tomteluvor.

Jättefin norsk gravad lax från Lidl.
Nu ska vi fortsätta mysa här ... God fortsättning!

Julklappspyjamas. Vi bytte om till nya pyjamasar imorse och har hasat runt så hela dagen, så skönt!
Innehållet i en Christmas cracker ... Skämt och papperskronor att ha på huvudet. En liten gåva också, en jo-jo och en kortlek har det blivit hittills.






Fin liten julklappsvas från Rom
Maken köpte varsin målarbok till oss
Jag blir nog snarare stressad av alla mönster dock, och att det tar sån tid! Motsatt effekt på mej.

8 kommentarer:

Monica sa...

Ser så ljuvligt gott ut och vackert ut allt! Vi kommer nog nästa jul även om det är snöstorm:-), i år är det ju väldigt lugnt hittills och skulle vi inte ta oss hem kan jag tänka mig att stanna:-). Sån där julgransbrioche såg lockande ut, gillar allt som är både fint och gott! Här var det inte kul att vara ute dan före dan, inte i den andra stockholmska tätorten vi var i då, fy så mycket sura människor och sura expediter och t.o.m. såg jag en mycket sur f.d. chef, där någonstans gick gränsen, haha. Och bland alla dessa som sprang och bara vräkte på sig grejer satt en ensam ganska ung kvinna på marken, ja här har man ju sparkat på dem så kanske bara en vågade sig dit, kändes mycket konstigt hur det är, hon fick en julpåse av mig och jag fick dagens enda leende. Rekordet tog den där expediten när jag frågade om hon hade "min" mascara, det är den här nu sa hon surt, 895:-, tack men nej tack sa jag, ser kanske vansinnigt rik ut:-).

Jo blomsterhandlarparet är väldigt trevliga och har så fina blommor, de ska få besök igen, annars är det ett urtrist sälle detta enligt mig. Jag som kan gå i en galleria hos er med 300 butiker+100 restauranger och 12000 parkeringsplatser utanför och tycka det är riktigt avkopplande:-), här blev t.o.m. jag stressad, det vill inte säga lite men vad atmosfären gör mycket.

Skönt med pyjamasdag, och ta det lugnt, minns en juldag hos er när du och jag halkade fram på väldigt isiga gator och det var alldeles tyst i en storstad och allt stängt utom en pizzeria och att de vinkade till oss och önskade God Jul:-).

Njut av ledighet och julklappar och god mat. Just den vasen funderade jag över, hade inte sett den förut, du ser vilken koll jag har:-), ha det så underbart och glöm inte att ge kissekatt något extra:-)

Monica sa...

PS Er (din) skinkanrättning ser fantastiskt god ut!

Monica sa...

PS II, nej de där mönstren ser stressande ut, haha, du gör nog klokt i att teckna och måla som du är så proffsig på själv!

Steel City Anna sa...

Mamma: Kissen har fått mycket gott. Har somnat på ryggstödet vänd mot köket :) Visst var det en fin liten vas! Ja, folk är trevliga här även i julstress :)

FREEDOMtravel sa...

Åh vad juligt det ser ut hemma hos er! Härligt! Vi har inte så mycket jul hemma hos oss, men igår var det julmat hemma hos mamma så då blev det lite julstämning. Önskar en fortsatt fin julhelg!

Steel City Anna sa...

Freedomtravel: ja, nu bara njuter vi av julen och den får nog vara kvar ganska länge till. Härligt med julmat, särskilt om nån annan lagar den :) detsamma!

Anne-Marie sa...

Juligt till 100% hos er! :)
Mycket god mat och mysiga prydnader.
Kissen verkar helt utmattad av att ha kollat på matlagningen. ;)
God fortsättning!

Steel City Anna sa...

Anne-Marie: haha ja hon har mycket att halla koll pa sa hon inte missar nat :) tack detsamma!